. . ✍️ همراه با نکته‌ها و پیام‌های آیه 👈 @etedalhamrah سهم امروز، نكته‌های 👇 ۱۷سوره_انفال 🌷 فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَ مَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ رَمَى وَ لِيُبْلِيَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ بَلَاءً حَسَنًا إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ 🌷 ترجمه 👇 شما (با نیروى خود)، آنان (كفّار) را نكشتید، بلكه خداوند (با امدادهاى غیبى) آنها را به قتل رساند. (اى پیامبر!) آنگاه كه تیر افكندى، تو نیفكندى، بلكه خدا افكند (تا كافران را مرعوب كند) و تا مؤمنان را از سوى خویش به آزمونى نیكو بیازماید، زیرا خداوند، بسیار شنوا و داناست. 🌷نكته‌ها👇 در روز جنگ بدر، پیامبر صلى الله علیه وآله به على علیه السلام فرمود: مشتى خاك و سنگریزه از زمین بردار و به من بده. على علیه السلام چنین كرد وپیامبر با خواندن دعایى آنها را به‏سوى دشمن پرتاب كرد واین كار اثر معجزآسایى داشت، طوفانى به پا كرد وباعث وحشتى عجیب در دل دشمن شد. [449] آرى، عامل مهم پیروزى در جنگ بدر، اراده و امداد الهى بود، نه نیروى مادّى و قواعد و تاكتیك‏هاى نظامى و گرنه لشگرى اندك و تنها با یك یا دو اسب‏سوار، چگونه بر سپاهى انبوه و كاملاً مجهّز و داراى یكصد اسب‏سوار، پیروز مى‏شد؟ «بلاء»، به معناى آزمایش است كه اگر با نعمت و پیروزى باشد، «بلاء حَسَن» است و اگر به وسیله‏ى مصیبت و مجازات باشد «بلاء سیّى‏ء» است، چنانكه قرآن درباره‏ى بنى‏اسرائیل مى‏فرماید: «و بَلَوناهم بِالحَسنات و السیّئات» [450] انسان اگر با اعتقاد صحیح و در مسیر حقّ حركت كرده و به فرمان الهى تلاش و كوشش كند، امدادهاى خداوند را در پى خود دارد، «لیبلى المؤمنین منه بلاء حسناً» و وجود او وجودى خدایى مى‏گردد، چنانكه در روایتى خداوند مى‏فرماید: بنده با نافله و كارهاى مستحب به مقام قرب رسیده و دست او دست من، گوش او گوش من و تمام اعضا و جوارح او خدایى مى‏شود و آنچه بخواهد، همان مى‏شود. «انّه لیتقرّب الىّ بالنافلة حتّى اُحبّه فاذا احببتُه كنتُ سمعه الّذى یسمع به و بصره الّذى یبصر به و لسانه الّذى ینطق به و یده الّذى یبطش بها اِن دعانى أجبتُه و اِن سألنى أعطیتُه...» [451] پس اگر حركتى نیز انجام مى‏دهد، در واقع آن حركت از خداوند است. «و ما رمیتَ اذ رمیت و لكنّ اللّه رَمى» امّا در مقابل اگر در مسیر غیر الهى و به فرمان دیگران حركت كند، در حقیقت وجودى شیطانى پیدا نموده است، چنانكه عایشه در رویارویى با سپاه امیرالمؤمنین على علیه السلام در جنگ جمل، به تأسّى از پیامبر صلى الله علیه وآله مشتى خاك به سوى آنان پرتاب كرد و دعا نمود، پس از آن حضرت على علیه السلام به او فرمودند: این شیطان بود كه چنین كرد. «و ما رمیتِ اذ رمیتِ و لكنّ الشیطان رمى». [452] 🌷 پی‌نوشت‌ها👇 449) تفاسیر المیزان ونمونه‏ 450) اعراف، 168، تفسیر نمونه‏ 451) كافى، ج‏2، ص‏352 452) شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج‏1، ص‏257 تفسير نور 👆 ا ❣❣❣❣❣❣❣❣ 🤲 پروردگارا 🤲 خادمان ملت ایران را عزت بخش و تضییع کننده‌ی هر حقی از این ملت را در دنیا و آخرت خار و ذلیل گردان 💓اینجا 👇 https://t.me/etedal_naghd 👇👇👇 ا @etedalhamrah با حذف یا تغییر لینک