👈 👈 @etedalhamrah 🌴 نكته‌های اين آيه را اينجا ببينيد👈 ۳۲سوره_مائده 👇👇 امروز، ۱۲ ارديبهشت ۹۷ 🌷 پیام‌های👈 این آیه 👆👆👆👆 🌷 منْ أَجْلِ ذَ لِكَ كَتَبْنَا عَلَى بَنِى إِسْرَ ءِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسَا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِى الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَآ أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً وَلَقَدْ جَآءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيراً مِّنْهُم بَعْدَ ذَ لِكَ فِى الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ 👈🌷 ترجمه 👇👇 به همین جهت، بر بنىاسرائیل نوشتیم كه هر كس انسانى را جز به قصاص یا به كیفر فساد در زمین بكشد پس چنان است كه گویى همهى مردم را كشته است، و هر كه انسانى را زنده كند (و از مرگ یا انحراف نجات دهد) گویا همهى مردم را زنده كرده است و البتّه رسولان ما دلایل روشنى را براى مردم آوردند، امّا (با این همه) بسیارى از مردم بعد از آن (پیام انبیا) در روى زمین اسرافكار شدند. 👈🌷 پیامها 👇👇 1- گاهى حوادث تاریخى، عامل صدور فرمانهاى الهى است. «من أجل ذلك» 2- انسانها و سرنوشتشان در طول تاریخ به هم پیوند دارند. «من أجل ذلك كتبنا على بنى اسرائیل» 3- احكام الهى حكمت دارد وگزاف نیست. «من اجل ذلك» 4- براى جلوگیرى از سنگدلى وپرهیز از تكرار حادثه، كیفر ومجازات لازم است. «من اجل ذلك كتبنا» 5 - جان همهى انسانها از هر نژاد و منطقه كه باشند، محترم است. «نفساً» 6- اعدام مفسد، در قانون بنىاسرائیل نیز بوده است. «كتبنا على بنىاسرائیل انّه من قتل نفساً بغیر نفس او فساد فى الارض» 7- خودكشى و سقط جنین، از نمونههاى «قتل نفس» و حرام است. «من قتل نفساً...» 8 - جان كسى كه در زمین فساد مىكند یا براى جان مردم ارزشى قائل نیست و آنان را به قتل مىرساند، بىارزش است و باید از بین برود. «بغیر نفس او فساد» 9- كشتن انسان در دو مورد جایز است: الف: به عنوان قصاصِ قاتل. «بغیر نفس» ب: براى از بین بردن مفسد. «او فساد» 10- ارزش عمل مربوط به انگیزه و هدف است. كشتن یك نفربه قصد تجاوز، به قتل رساندن یك جامعه است؛ «فكانّما قتل النّاس جمیعاً» امّا كشتن به عنوان قصاص، حیات جامعه است. «ولكم فى القصاص حیوة» [بقره، 179] 11- تجاوز به حقوق یك فرد، تهدید امنیّت جامعه است. «فكانّما قتل النّاس جمیعاً» آنان كه كارشان نجات جان انسانهاست، مانند پزشكان، پرستاران، مأموران آتشنشانى، امدادگران، داروسازان و... باید قدر خود وارزش كار خویش را بدانند. «فكانّما قتل النّاس جمیعاً» 12- نشان جامعهى زنده، امداد رسانى به گرفتاران و نجات جانهاست. «من أحیاها فكأنّما أحیى النّاس جمیعاً» 13- عدم ایمان وعمل مردم به گفتار رسولان، در طول تاریخ بوده است. «و لقد جائتهم رسلنا بالبیّنات ثمّ انّ كثیراً منهم بعد ذلك فى الارض لمسرفون» 14- انسان مختار است، با آمدن پیامبران هم مىتواند راه خلاف برود. «و لقد جائتهم رسلنا بالبیّنات... بعد ذلك فى الارض لمسرفون» 👈☝️ تفسير نور☝️ 👈 @etedalhamrah 👈🌷 كپیِ، با حذف يا تغيير لينك آزاد🌷👉