نود و نهسرویس : حوزه و روحانیت » تبلیغ و تهذیب۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵کد خبر: ۶۴۸۱۹۰ پ پاسخ دکتر محمدرضایی به سروش محمد محمدرضایی استاد تمام فلسفه دانشگاه تهران به مدعیات عبدالکریم سروش در باب این مساله که "خدا به هر دردی نمی­‌خورد" پاسخ داده است. به گزارش خبرگزاری رسا، متن پاسخ  محمد محمدرضایی (استاد تمام فلسفه دانشگاه تهران و رییس کارگروه فلسفه دین و کلام جدید شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی و برنامه­ ریزی وزارت علوم )به مدعیات دکتر عبدالکریم سروش در باب این مساله  که "خدا به هر دردی نمی­خورد" به این شرح است: باسمه تعالی چندی پیش به مناسبت انتشار ویروس کرونا در ایران و جهان مصاحبه­‌ای از دکتر عبدالکریم سروش، تحت عنوان "خدا به هر دردی نمی­خورد" در رسانه­‌های مجازی منتشر شد. وی  در آن مصاحبه، مطالبی را مطرح نموده ­اند که نیاز به نقد و بررسی بیشتری دارد. اینجانب ابتدا آن مطالب را بیان و سپس نظرات خود را در قالب نقد و بررسی مطرح خواهم نمود تا مخاطبان و خوانندگان عزیز خود به قضاوت بپردازند. اینک سرفصل مطالب ایشان: ۱- هیچ دلیل عقلی و نقلی معتبری نداریم که امام مدفون در خاک، صدای زائران را بشنود و به آنها پاسخ بدهد و یا اساساً قدرت برآوردن حاجات آنها را داشته باشد. ۲- آتش غرب­زدگی توسط برخی افراد نادان همه چیز غربی را از غربال انکار گذارندند علوم انسانی غربی را و حالا طب غربی را . ۳- این که در زمان میرزای شیرازی، شیعیان با خواندن زیارت عاشورا وبا را بر طرف کردند،  قطعاً دروغ است و یک دروغ تفرقه افکنانه است که یک نوع خداپرستی قبیله گرایانه را تبلیغ می­کند. ۴- خدا به هر دردی نمی­خورد و این که شما در هر حادثه‌­ای پای خدا را به میان بکشید، قطعاً خطا است. خدا به درد تنهایی روح می­خورد به درد عاشقی می­خورد. ۵- امید ضعیفی دارم که مساله شر در الهیات  اسلامی همانند الهیات غربی جدی گرفته شود. با مساله شرور باید ارتباط خود را با خدا از نو تعریف کنیم. اما تفصیل مطالب همراه با نقد و بررسی: امامان، صدای زائران را نمی‌­شنوند ۱-دکتر سروش می ­گوید: "هیچ دلیل عقلی و نقلی معتبری نداریم که این خفتگان در زیر خاک، خواه امام، خواه خواهر امام و صدای زایران را می­شنوند. و به آنها پاسخ می­دهند و یا اساساً قدرت بر آوردن حاجات آنها را دارند.... من مشکلی ندارم، با این که آدمیان به بزرگان خود احترام بگذارند و حتی به قبور آنها احترام بگذارند. اما قصه حرمت نهادن و ستایش کردن چیزی است و قصه حاجت خواستن و شفا خواستند چیز دیگری است اینها را باید از یکدیگر جدا کرد." (ص۱) نقد: بر خلاف دیدگاه آقای سروش، آیات و روایات دلالت بر آن دارند که پیامبر گرامی اسلام (ص) و حضرات معصومین که به جهت عنایت ویژه خداوند به آنها و به جهت مقام و منزلت آنها نزد خداوند هم سخن ما را می­شنوند و هم می­توان از آنها درخواست نمود که برای آموزش ما به درگاه خداوند دعا کنند.   و اینک دلایل: ۱-خداوند، دعای اولیاء الله را اجابت می­کند. پیامبر گرامی اسلام در حدیث قرب نوافل به مقامات اولیاء الله چنین اشاره می­کند: بنده من بر اثر انجام فرائض و نوافل به مقامی می­رسد که محبوب من می­شود وقتی محبوب من شد، من گوش او می­شوم که با آن می­شنود و چشم او می­شوم که با آن می­بیند و زبان او می­گردم که با آن سخن می­گویدو دستش می­شوم که با آن می­گیرد. هر گاه مرا بخواند اجابت می­کنم و اگر چیزی از من بخواهد می­بخشم. ( ان دعانی، اجبته و این سالتنی اعطیته) (کلینی، الکافی، ج ۲، ص ۳۵۲) ۲-قرآن، به امور خارق العاده و کراماتی اشاره می­کند که از سوی انبیاء و بندگان خاص خدا به انجام می­رسد. اینک به چند نمونه اشاره می­ کنیم: الف: حضرت یوسف، به فردی (برادرش) ماموریت داد که به نزد پدر خود، حضرت یعقوب که از فراق او نابینا شده بود، برود و پیراهن او را بر چهره پدر بیفکند تا بینایی خود را باز یابد. قرآن در این باره می­ فرماید: "فَلَمَّا أَنْ جَاءَ الْبَشِیرُ أَلْقَاهُ عَلَی وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِیرًا قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَکُمْ إِنِّی أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ" ﴿یوسف /۹۶ ﴾   "پس چون مژده‏ رسان آمد آن [پیراهن] را بر چهره او انداخت پس بینا گردید گفت آیا به شما نگفتم که بی‏شک من از [عنایت] خدا چیزهایی می‏ دانم که شما نمی‌دانید" ب:  هنگامی که حضرت سلیمان به یاران خود اشاره می­کند که کدام یک از شما می­تواند تخت بلقیس را برای من بیاورد یکی از یاران او به نام آصف بن برخیا که به علمی از کتاب الهی دانا بود در یک چشم بر هم زدن تخت بلقیس را حاضر نمود. قرآن می­فرماید: "َقالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتَابِ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قَالَ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنِی أَأَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ وَمَنْ شَکَرَ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ