شجاعتت عین دیانتت؛
صعصه بن صوحان عبدی گزارشاتی از جنگ صفین دارد.
می گوید وقتی صفوف لشکر آراسته شد، شخصی از لشکر معاویه از قبیله حمیر به اسم کریب بن صباح به میدان آمد در آنوقت در شام مشهور و قوی تر از او وجود نداشت،به میدان آمد و مبارز خواست.
مرتفع بن وضاح زبیدی به مبارزه او رفت. مرتفع را از دم تیغ گذارند، دوباره صدایش من یبارز بلند شد، حارث بن جلاح به میدان او رفت، او نیز نتوانیست کاری را پیش ببرد به همان سرگذشت مرتفع دچار شد، دفعه سوم نیز صدا بلند کرد من یبارز؟
عاید بن مسروق همدانی به مقابل او شتافت او نیز به سرنوشت مرتفع حارث دچار شد.
او این سه جنازه از لشکر علی روی هم انداخت روی آنها ایستاد صدا می زد هل بقی من یبارز؟
کسی است که به میدان بیاد؟
فبرز الیه علی علیه السلام، خود حضرت به میدان او رفت،
ثم ناداه؛
ویحک یاکریب، انی احذرک الله و باسه و نقمته و ادعوک الی سنه الله و سنه رسوله، ویحک لایدخلنک ابن آکله الاکباد النار. گفت ای کریب، من ترا از خداو شدت عذاب او بر حذر می دارم و ترا به سنت خدا و رسول او فرا می خوانم، مبادا به حمایت از فرزند زنا زاده به جهنم بروی.
جواب داد؛ گوشم ازی حرفا پر است و این حرفا برایم بهای ندارد.
به طعنه گفت کی است خریدار شمشیر من، که این است اثرش ( سه نفر را به خاک انداخته)؟
(حضرت دیدکه خیلی غرور گرفته است) کلمه لاحول به زبان جاری کرد رفت طرفش اصلا مجال نداد که ضربتی رد و بدل شود با یک ضربت او را به خاک انداخت.
صدا بلند کرد: من یبارز، حالا کی است که به میدان من بیاد؟
از طایفه کریب حارث بن وداعه به میدان آمد او را نیز مجال نداد.
بار دیگر حضرت صدا بلند کرد؛ من یبارز؟
مطاع بن مطلب قینی به مبارزه حضرت شتافت او نیز به سر نوشت کریب و حارث دچار شد. دفعه سوم حضرت صدا بلند کرد، کسی از لشکر معاویه به میدان نیامد.
حضرت با صدای بلند فرمود؛
یا معشر المسلمین؛
الشهر الحرام بالشهر الحرام و الحرمات قصاص فمن اعتدی فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم و اتقوا الله و اعلموا ان الله مع المتقین.
حضرت با استناد به این آیه اینرا گوشزد نمود که شما سه نفر از ما را کشتید و لازم بود که انتقامش را بگیرم.
فرمود ای معاویه این رسمش نیست که مردم را به کشتن بدهیم خودت باید بیایی به میدان من.
همه این رفتارهای آن حضرت برای سیاستمداران امروز درس است.
حضرت کشتن کریب برایش اهمیتی نداشت فقط برای این بود انتقام آن سه نفر را بگیرد و با اینکه کریب سه نفر از افراد لشکر او را کشته بود باز او را از جهنم بیم داد و دعوت کرد به سنت پیامبر. دوم اینکه به لشکر معاویه بفهماند که علی کسی نیست که دنبال قدرت باشد و یا حس کشتن داشته باشد.
لذا معاویه را مخاطب قرار داد اگر مردی خودت میدان بیا.
شهادت فردی را که تاریخ قدر او را ندانیست، همانگونه در شعری منسوب به شافعی آمده است؛
ها علی بشر کیف بشر
ربه فیه تجلی و ظهر
و ویژگیهای او را نشاخت،، به شما سروران تسلیت عرض می کنم.
https://eitaa.com/ezdavajvakhanavada