مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ الْعَيَّاشِيُّ فِي تَفْسِيرِهِ عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَمَّنْ أَخْبَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: فِي كُلِّ شَيْ‏ءٍ إِسْرَافٌ إِلَّا فِي النِّسَاءِ قَالَ اللَّهُ‏ فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ‏- (وَ قَالَ‏ وَ أُحِلَّ لَكُمْ ما وَراءَ ذلِكُمْ‏)- وَ قَالَ وَ أُحِلَّ لَكُمْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُم‏ در این روایت بیان شده است که در هر چیزی اسراف است مگر در زنان؛ سپس امام صادق علیه السلام آیه‌ی تعدد زوجات را قرائت فرمودند. دلالت روایت سیاق حاکم بر این روایت، سیاق ترغیب، تشویق و تحریص است به طوری که ضمن استناد به آیه‌ی فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ، تعدد زوجات را خارج از محاسبات مربوط به زیاده روی و اسراف دانسته است که بیان گر نوعی محبوبیت در تعدد زوجات است. اشکال به مرسله‌ی یونس از این روایت استفاده می‌شود اسراف محرّم در غیر از نساء می‌باشد و در نساء، چنین حرمتی وجود ندارد؛ اما نفی حرمت، باعث اثبات استحباب نمی شود و ممکن است حکم تعدد زوجات اباحه باشد که با این روایت منافاتی ندارد. در واقع عدم حرمت با استحباب ملازمه‌ای ندارد؛ نه عقلا، نه شرعا و نه عادتا. مناقشه در اشکال لسان روایت به گونه‌ای است که مطلوبیت تعدد زوجات از آن استشمام می‌شود؛ زیرا چنین لسانی در مطلوبیت سایر امور مثل عطر و خیر نیز استعمال شده است. اشکال سندی این روایت با توجه به مرسل بودنش، ضعف سندی دارد و قابل استناد نیست. البته می‌تواند موید روایات دیگر باشد. https://eitaa.com/joinchat/2204499968C61326b0f24