دلیل هجمه اصلاح‌طلبان به توان دفاعی کشور چیست؟ -1 به گزارش مشرق، حسین مرعشی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی که به عنوان بال راست جناح چپ سیاست ایران شناخته می‌شود، در سرمقاله یکم شهریور روزنامه سازندگی، در یادداشتی با عنوان « رقابت اقتصادی به جای رقابت تسلیحاتی»، مجددا به مقایسه قدرت دفاعی و اقتصادی ایران، با رویکرد انتقادی نسبت به سیاست ‌های نظامی کشور پرداخت؛ رویکردی که اصلاح ‌طلبان از سال‌ های پیش تاکنون در پیش گرفته‌اند. در بخشی از یادداشت مرعشی آمده است: « تصور اینکه ایران تبدیل به قدرت اتمی دنیا شود و این مساله در دست ایران باقی بماند اما سایر کشور های منطقه و خاورمیانه در رقابت با ایران سطح دفاعی خود را تغییر ندهند و رقبای منطقه‌ای نیز نظاره ‌گر ما باشند، تصوری اشتباه است؛ چنین روندی تنها منجر به افزایش سطح رقابت‌های تسلیحاتی در منطقه می‌شود و به هیچ وجه موازنه قوا را به نفع ایران تثبیت نمی ‌کند.» این درحالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند جمهوری اسلامی ایران در منطقه به دنبال ایجاد موازنه قوا به نفع خود نیست و افزایش توان دفاعی خود و کمک نظامی به برخی کشورهای منطقه را با هدف حفظ ثبات و امنیت منطقه دنبال می‌کند. 🔸خدشه‌ واردکردن به توانمندی دفاعی کشور خیانت به آرمان‌های یک ملت است در همین باره، عباس گلرو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید توانمندی دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران را ارج بنهیم و هرگونه خدشه‌ وارد کردن به این شکل، امری نابخشودنی و خیانت به آرمان ‌های یک ملت است که مظلومانه ایستاده و خودش را در این تلاطم ناامنی دنیا، حفظ می‌کند. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت ثبات ‌ساز در منطقه همیشه ایفای نقش کرده و تلاش داشته که از کشور و ملت‌ های مظلوم منطقه در برابر تروریسم دولتی و گروه ‌های تکفیری تروریستی، حمایت و حفاظت کند. مرعشی در بخش دیگری از سرمقاله یکم شهریور روزنامه سازندگی آورده است: «اگر قرار بود در منطقه ما کشوری با قدرت نظامی، آقای منطقه شود، قاعدتا صدام برای این کار پیش ‌قدم بود. صدام که احزاب متحدی مثل حزب بعث را در عراق تشکیل داده بود و ارتش منسجمی نیز داشت، با سیاست‌ های نظامی ‌گری عراق را به خاک سیاه نشاند. بنابراین، این تصورات چندان با واقعیات تاریخی منطبق نیستند. تجربه نشان داد لزوما این سلاح ‌ها نمی‌توانند در طولانی‌مدت تاثیری در تعیین جایگاه و تدوین قدرت برای کشورها داشته باشند.» به باور کارشناسان جدای از مسائل حزبی و سیاسی، مقایسه بین جمهوری اسلامی ایران با رژیم بعث عراق و رئیس آن یعنی صدام حسین، چندان صحیح به نظر نمی ‌رسد زیرا رژیم بعث به عنوان یک قدرت متجاوز، سابقه حمله نظامی به ایران و کویت را داشت درحالی که رهبر معظم انقلاب و مسئولان ارشد کشورمان بارها تأکید کردند که قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران، در راستای دفاع مشروع از استقلال خود است، بنابراین چنین مقایسه‌ای از مبنا صحیح نیست. 🔹مقایسه قدرت نظامی ایران با رژیم بعث عراق یک قیاس مع‌الفارق است در همین مورد حجت‌الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز اظهار کرد: باعث تعجب است کسانی که سال‌ها در این کشور در مسند قدرت بودند، چنین سخنان و تحلیل ‌هایی را مطرح کنند. صدام قدرت نظامی بزرگی نبود و اگر در جنگ تحمیلی هشت ساله آسیب هایی به ما زد، به پشتوانه ۴۰ کشوری بود که از او حمایت می کردند. عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: صدام یک متجاوز و قدرت طلب ظالم بود که نه به مردم خودش رحم می کرد و نه به کشور های همسایه، بنابراین مقایسه قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران که بر اساس منطق و عقل حرکت می‌کند با رژیم جانی و ظالم بعث، یک قیاس مع ‌الفارق است مرعشی در بخش دیگری از این یادداشت خود اذعان کرده است: «بیش از ۴ دهه است رقابت‌ های امنیتی و تسلیحاتی، تبدیل به رقابت ‌های اقتصادی شده‌اند. اگر ۵۰ سال پیش، قدرت کلاهک ‌های هسته‌ای شوروی، چین و آمریکا تعیین ‌کننده بود، امروز قدرت اقتصادی این کشورها تعیین‌ کننده جایگاه آنهاست. امروز تعداد کلاهک‌ های هسته‌ای و تسلیحاتی نمی‌ تواند در مقابل قدرت اقتصادی تعیین‌کننده باشد.» کارشناسان معتقدند این سخنان و ایجاد دوگانگی بین اقتصاد و قدرت نظامی کشور نیز با مبانی علم اقتصاد و علوم سیاسی مطابقت ندارد؛ قطعا اولین مولفه و لازمه یک اقتصاد پویا، وجود امنیت، آرامش و ثبات در کشور مورد نظر است که بدون آن فعالیت در هیچ یک از عرصه ‌های دیگر، به حد اعلای موفقیت نمی‌رسد. به باور تحلیلگران، در طرف مقابل دیدگاه مرعشی، قیاس بین وضعیت کشور در زمینه اقتصادی و نظامی، می ‌تواند نشان دهنده موفقیت قوای نظامی کشور در ایجاد قدرت دفاعی مطلوب و عملکرد نچندان مناسب مسئولان و دستگاه ‌های اقتصادی طی دهه ‌های اخیر برای شکوفایی اقتصادی کشور باشد