⚫️ به ایراد فاضل بزرگوار بازگردیم. ایشان میفرمود: «آقای طاووسی در جزئیات دقیق نیست.» میگفت: «خود شما (بیات) سواد تاریخی بیشتری از آقای طاووسی دارید؛ در چند جا میخواستید نقل درست را به ایشان یادآوری کنید و ایشان بر اشتباه خودش اصرار میکرد.»
🟢 جواب: در سالهای اخیر چند گروه پژوهشگر در تاریخ فاطمیه کار جدی کردهاند. این گروهها در کلیات یکسان پیش رفتهاند و در خردهروایتها، به توضیحی که عرض شد، با هم اختلافاتی دارند. این اختلافات هم به هیچ عنوان به اصل ماجرا ضربه نمیزنند. علت این که این دوست فاضل مرا باسوادتر از آقای طاووسی یافته آن است که من و او اطلاعاتمان را از یک گروه پژوهشی گرفتهایم و آقای طاووسی از یک گروه پژوهشی دیگر؛ لذا اطلاعاتی را که از دهان من میشنود، در درون خودش هم مییابد؛ ولی اطلاعات و تحلیلهای آقای طاووسی را تاکنون نشنیده یا با دانستههای قبلیاش همخوان نمییابد.
من از آغاز که از آقای طاووسی خواهش کردم این مصاحبه را بپذیرد، این تفاوت مشرب را میدانستم و گمان میکردم که این تضارب آرا باعث بیشتر همخوردن داستان و کشفها و فهمهای بهتر میشود. من ذات علوم انسانی را این گونه یافتهام. اما این فاضل بزرگوار فرمود: «این تضارب آرا برای اندیشمندان شاید مفید باشد؛ اما برای عامه، خیر. باعث آشفتگی ذهنی میشود و ممکن است آنها را به انکار کل فاطمیه بکشاند؛ چون میگویند: اینها خودشان هم با هم اختلاف دارند؛ پس اصل داستان مبهم است!»
حالا از شما مخاطب گرامی میپرسم و خواهش میکنم به دقت فکر کنید و جواب بدهید: