اسرائیلیات یهودیپسند
به رغم هشدارهای قرآن کریم، پس از رحلت پیامبر ص، علمای یهودی و مسیحی، جایگاه علمی عترت ع را اشغال و برای استحاله معارف با نشر اسراییلیات به تکاپو افتادند.
با رسیدن امیرمومنان ع به حکومت، وعده اجرای حد بر آنان را دادند و این گروه به معاویه پیوستند. اما افکار آنان به درون جامعه غیرشیعی رسوب کرد. ائمه ع همواره به روشنگری علیه آنان پرداختند و مانع نفوذ اسراییلیات به جامعه شیعی شدند. تنزیه الانبیاء و الائمة ع سید مرتضی بازتابی از این تلاش ائمه ع است.
شوربختانه کشفالاسرار میبدی مشحون از اسرائیلیات عهدین است که مقالات علمی متعددی در دانشگاههای کشور دراینباره منتشر شده است. مانند:
1⃣اسرائیلیات داستان زندگی حضرت نوح ع؛ رزی فام و حجاجی، ۱۳۹۱
2⃣اسرائيليات داستان حضرت يوسف ع؛ مرندي و حديدي، ۱۳۹۶
3⃣اسرائیلیات داستان حضرت موسی ع، رزی فام، جعفری - ۱۳۹۱.
4⃣ اسرائیلیات داستان حضرت سلیمان ع رزی فام و حجاجی - ۱۳۹۱.
به دلیل نگاه متفاوت میبدی به میراث یهود، علیاصغر حکمت، یهودی آنوسی که بیشترین نقش در استحاله فرهنگی و کشف حجاب عصر پهلوی داشته، نسخههای متعددی از تفسیر قرآن را از استانبول به ایران آورده و از این میان کشفالاسرار میبدی را منتشر میکند. میبدی، تفسیری متفاوت از شیعه و اهلسنت در واژهضالین در سوره فاتحه ارائه داده و در جایی یهودیان را برتر از شیعیان امیرالمومنین ع معرفی کرده است. 📚 کشفالاسرار، ج۱۰، ص۴۹.