سواد رسانه، آدرس غلط یونسکو برای کاهش آسیبهای فضای مجازی
🔹یونسکو، مهمترین نهادِ گفتمانساز سازمان ملل متّحد محسـوب میشـود. هنر یونسکو، ورود خاموش در لایههای فرهنگی کشورها و تصمیمسازی، برای جهتدهی، به کشورها در چهارچوب مدنظر سازمان ملل متّحد میباشد.
🔹یکی از مهمترین و شناخته شدهترین برنامههای فرهنگی و تصمیمساز یونسکو، سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش است که بسیاری از نخبگان گمان میکنند، مربوط به آموزش و پرورش است و ارتباطی با دیگر دستگاهها ندارد. درحالی که ۲۰۳۰، برنامهای است که یونسکو، برای غالب دستگاهها، در نظر گرفته است.
🔹یکی از مهمترین دستگاههای مورد توجّـه یونسکو، نهادهای مربوط به حوزۀ ارتباطات و اطلاعات میباشـد.
عنوان برنامۀ یونسکو، برای نیل به اهداف سند ۲۰۳۰ «سـواد رسانه» است.
🔹
در «سواد رسانه» مورد نظر یونسکو، کشورها نباید وارد عرصۀ حکمرانی «فضای سایبر» و رسانه شوند، بلکه به بهانۀ ایجاد نگاه انتقادی به رسانه و توانمندسازی مردم، مدّعی است، میتواند کاربران را از حالت انفعالی، به حالت فعّال منتقل کرده و بدین ترتیب از وقوع آسیبها پیشگیری کند.
🔹درحالی که در نگاه نخسـت، این هدف بسیار مطلوب و مورد پسند نشان میدهـد، اما واقعیّات پشـت پردۀ سواد رسانه چیز دیگری است.
🔹
سواد رسانه موجب ادامۀ تسلّط صهیونیسـتها بر افکار عمومی شده و هرگز هیچ کشوری نتوانسته با تمسّک به سواد رسانه، ذرّهای از معضلات رفتاری کاربران را کاهش دهد. البتّه این نقد، به معنای نفی مطلق سواد رسانه نیست؛ بلکه به معنای بومیسازی سواد رسانه متناسب با اهداف، آرمانها و سیاسـتهای کلان جمهوری اسلامی است.
🔹هم اینک قریب به اتّفـاق کتب سواد رسانه، به خصوص، کتاب تفکر و سواد رسانه که در مدارس تدریس میشود، مطابق آموزههایِ یونسکو تدوین شده و تدریس میگردد.
✍بهاره مناف وند
•┈┈••✾••┈┈•
🔊
#فمتا (فضای مجازی تراز انقلاب اسلامی)👇
🆔
https://eitaa.com/joinchat/3558408204C9325443efc