🔰ميراث دولت شهید رئیسی
♻️یکی از دستاوردهای مهم و سرنوشتساز دولت رئیسی عزیز در حوزه سیاستخارجی که چندان برای افکار عمومی ابعاد مختلف آن آشکار و تبیین نشده، کریدور راهبردی شمال-جنوب است. دولت آیتالله رئیسی از ابتدای شروع به کار خود در چارچوب سیاست همسایگی و فعالسازی ظرفیتهای منطقهای، تمرکز ویژهای در جهت راهاندازی کریدور شمال-جنوب داشته است. منافع این رخداد از حیث اقتصادی، سیاسی و امنیتی برای ایران فوقالعاده چشمگیر خواهد بود.
♻️واقعیت آن است که آینده ایران و نسلهای آینده در گرو نقشآفرینی ایران در کریدور شمال-جنوب و به عبور آن از خاک کشورمان وابسته است. این مسیر اگر به نقطه نهایی برسد، سبب میشود که راه ۱۷ هزار کیلومتری انتقال کالا از آسیای جنوب شرقی به اروپا به حدود ۷ هزار کیلومتر تقليل یابد. دولت شهید رئیسی از ابتدای شکلگیری، با اراده جدی به سمت تکمیل این پروژه حرکت کرده است.
♻️کریدور شمال-جنوب دارای سه بخش اصلی است. بخش اول از روسیه، قزاقستان و ترکمنستان عبور کرده و سپس به ایران میرسد. این مسیر هماکنون آماده شده و به مرحله بهرهبرداری رسیده است. در یال شرقی کریدور شمال-جنوب امکان انتقال ۱۵ میلیون تن کالا در سال وجود دارد. نکته اساسی در این زمینه آن است که تا پیش از تشکیل دولت شهید رئیسی عزیز، رقم ذکر شده صفر بود. البته رفع کاستیهای این پروژه که عبارت است از تکمیل راه آهن چابهار_زاهدان و زاهدان _بیرجند میتواند به افزایش ظرفیتهای شاخه شرقی کریدور بیانجامد؛ لازم به ذکر است که این بخش تکمیلی توسط قرارگاه سازندگی در حال انجام و پیشرفت است.
♻️بخش میانی کریدور شمال-جنوب از سمت دریای خزر طراحی شده، که این قسمت نیازمند تقویت بنادر، جرثقیل های بزرگ، اسکله و کشتیهای رورو است. که ایران و روسیه در حال برنامهریزی و اجرای برخی اقدامات مرتبط با آن هستند. بخش سوم کریدور شمال-جنوب از روسیه و آذربایجان شروع شده و از سمت غرب وارد ایران میشود. در این بخش مشکل اساسی تکمیل پروژه ۱۶۲ کیلومتری راه آهن رشت-آستارا است.
♻️در اردیبهشت ۱۴۰۲ در سفر رئيس جمهور شهید به مسکو، ایران و روسیه برای تکمیل گذرگاه ریلی شمال - جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل میکند، توافقنامه احداث راه آهن رشت - آستارا را امضا کردند.گذرگاه ریلی شمال - جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا به شمار می رود که احداث و تکمیل آن از ۲۳ سال پیش در دستورکار بوده و در دولت آیتالله رئيسی با شتاب بیشتری برای فعال سازی این ظرفیت ریلی تلاش شده است. اگر این خط آهن ساخته شود، عملا بین سنپترزبورگ و خلیجفارس ارتباط ریلی برقرار میشود. ایران و روسیه تصمیم گرفتهاند احداث این خط آهن از سال ۲۰۲۴ آغاز و تا سال ۲۰۲۷ به نتیجه برسد.
#عزیز_غضنفری
@ghazanfari58