♨️نگاهی به دانشگاه امام صادق(ع) با چهار هزار نفر شاگرد! ✅ ۱۲نکته از سیستم آموزشی_ تربیتی امام صادق(ع) ۱.امام صادق(ع) در تدریس، بیشتر از روش‌های مناظره و احتجاج، استدلال و تحلیل استفاده می‌کردند. ۲.سخن امام، سخن روز بود و مسافران، گفتار آن حضرت را به ارمغان می بردند. ۳.در مکتب امام صادق(ع) در همه‌ی رشته‌های علوم که هر کدام به گونه‌ای در رشد فردی و اجتماعی تاثیر داشت، تتبع و بحث می شد. ۴.امام برای هر یک از شاگردان خود وظیفه ویژه‌ای تعیین کرده بود و هر یک در رشته‌ای تخصص داشتند. ۵.حضرت امام جعفرصادق(ع) و یا پدرش نخستین کسی است که علم پزشکی‌ را در عربستان تدریس کرد. ۶.شیخ ابوالحسن خرقانی می گوید: مسلمان و کافر در محضر درس جعفر(ع) حضور می رسانیدند و از خوان فضلش بهره‌مند می شدند. ۷.حسن بن علی وشاء می گوید: در مسجد کوفه، هفتصد استاد دیدم که همه می گفتند: حدثنی جعفر بن محمد. ۸.امام صادق(ع) برای این که شاگردان در روش احتجاج و مناظره، تقویت و تشویق شوند گاهی از آن‌ها می خواست مشروح بحث‌ها و مناظره‌های خود را بیان کنند. در یکی از این صحنه‌ها هشام می گوید: در حضور شما خجالت می کشم. امام(ع)می گوید: وقتی به شما چیزی می گویم پیروی کنید. ۱۰.امام(ع) بیشتر تکیه بر اندیشه و تفکر متعلم داشت نه بر حفظ و خواندن مطالب. ایشان می فرماید: اگر یک حدیث را به دقت بفهمی بهتر از آن است که هزار حدیث را فقط نقل کنی. ۱۱.امام صادق(ع)، شاگرد را وادار می کرد پرسش کند تا مطالب مهم برایش حل شود و توان تفکر و تحلیل علمی در او پرورش یابد. ۱۲.شاگردان امام صادق(ع) تنها به یادگیری اکتفا نمی کردند بلکه سعی می کردند آن‌چه را که یاد گرفته‌اند به دیگران بیاموزند و برای این کار حتی حاضر بودند سفرهای مختلف داشته باشند. آن‌ها پس از یادگیری می توانستند حلقه‌های کوچک درسی جداگانه‌ای تشکیل و به دیگران آموزش دهند. 📚تاریخ آموزش و پرورش ایران و اسلام، محمدعلی ضمیری. (ع) •┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈• @fanoosemellatha