#تربیت_مطهر
♨اهداف تعلیم و تربیت
🔸استاد شهید مرتضی مطهری🔸
🔰اهل تحقیق و نظر وقتی که میخواهند هدف نهایی تربیت و اخلاق(تربیت اخلاقی) را بیان کنند میگویند: هدف عالی و نهایی تربیت، مالکیت نفس و تسلط بر خویشتن است، و همچنین هنگامی که بزرگانِ بشر را توصیف و تمجید میکنند به این صفت میستایند و این صفت را مقیاس و میزان عظمت و شخصیت و بزرگی افراد بشر معرفی میکنند.
در تعلیم و تربیت، هدف تعلیمات تقویت دستگاه فکر و ادراک و بالا بردن سطح افکار است، و هدف تربیت تقویت نیروی اراده است. قوّه تمیز و تشخیص و ادراک هر اندازه قوی باشد، مادام که اراده به حد کافی قوی و نیرومند نباشد و قدرت اجرا نداشته باشد مفید فایدهای نیست.
🔰هر کاری را که انسان با اختیار خودش انجام میدهد مثل راه رفتن و غذا خوردن و سخن گفتن و غیر اینها، ابتدائا مراحلی در باطن و ضمیر طی میکند تا به مرحله عمل میرسد، یعنی اول فکر و اندیشه این کار در ضمیر پیدا میشود و سپس فواید و مضارّش در نظرش مجسم میشود و بعد میل غریزی تحریک میشود و پس از آن به مرحله عزم و تصمیم و اراده میرسد و منجر به عمل میشود.اولین بار که اندیشه عملی در ضمیر پیدا میشود و انسان را وادار به تأمل و سنجش درباره انجام آن عمل میکند، درست به منزله لایحهای است که تقدیم قوّه عاقله انسان میشود و پس از آن که از تصویب قوّه عاقله گذشت اراده عهدهدار اجرا و انجام آن میشود و مرحله عمل مرحله اجراست که به وسیله اراده صورت میگیرد. اراده در کشور وجود انسان سمت قوّه مجریه را دارد و دستگاه ادراک و فکر سمت قوّه مقننه را، و هر کاری که در خارج، از انسان سر میزند از یک طرف با کیفیت ادراک او بستگی دارد و از طرف دیگر به میزان قدرت و قوّت ارادهاش.
🔰قدرت و نفوذ اراده در جایی به فریاد انسان میرسد که عملی که بر وفق تصویب عقل میخواهد انجام یابد بر خلاف میل و عادات و تنآسانی باشد.
نکته عجیبی که روانشناسان یادآوری کردهاند این است که با آن که انسان ـ چه در وقتی که موافق تمایلات نفسانی خود تصمیمی بگیرد و عمل ضد اخلاقی انجام دهد و چه در وقتی که در برابر تمایلات نفسانی ایستادگی و مقاومت کند و نقشه عقل و ایمان را اجرا کند ـ بالاخره یک فرد متصدی کار بوده، چه سرّی در کار است که در وقتی که ارادهاش بر شهوت غالب میشود در وجدان خود احساس فتح و ظفر و نیرو میکند و حالت کسی به او دست میدهد که در مبارزه بر حریف فائق آمده و اما در وقتی که نقشه شهوت و تمایلات نفسانی را انجام میدهد احساس ضعف و شکست و مغلوبیت میکند و حالت آن کسی به او دست میدهد که در مسابقه از حریف خود شکست خورده؛ چه سرّی در این کار است و این نمود وجدانی نماینده چه حقیقتی است؟ حقیقت این است که آن چیزی که جوهر شخصیت و منش انسان را تشکیل میدهد همانا عقل و اراده اوست و سایر امور طفیلیهای وجود انسان است و هر حالت نفسانی که جنبه روحی و معنویاش زیادتر است به شخصیت انسان نزدیکتر است و هر حالت نفسانی که جنبه مادی و نفسانی در او زیادتر است از شخصیت و منش واقعی او دورتر است.
#هدف_تعلیم
#هدف_تربیت
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
فانوس، رهیافتیدر زیستِمعلمانه
💡
eitaa.com/fanoosemellatha
💡
t.me/fanoosemellatha