🎬
فیلم به مثابه جهان رویا
▪️در فیلم جایی برای انتخاب تماشاگر وجود ندارد؛ فیلمساز به جای تماشاگر فکر و انتخاب کرده است و همه ی اشیاء و اشخاص و وقایع و حرکات در واقعیت سینمایی نشانههایی هستند که به غایات، مفاهیم و عواطف موردنظر فیلمساز اشاره دارند.
▫️دخالت عوامل پیش بینی نشده را در کار، چه از سر ناشیگری باشد و چه از سر مهارت بسیار فیلمساز، نباید نقض کنندهی این معنا دانست.
▪️واقعیت عرضه شده در فیلم بیش از هر چیز قابل قیاس با فضای مثالی رویاهاست. در رویا نیز همه چیز نشانه و علامت است نه واقعیت؛ نشانههایی سمبلیک، دال بر معنای خاص. رویا نیز «جهان سوبژکتیو» درون انسان است که انعکاس
بیرونی یافته است، همچون فیلم که خواه ناخواه نشان دهندهی دنیایی ذهنی است که فیلمساز در آن زندگی میکند.
📚آینه جادو، ج 1، ص47
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝
@FarajNezhad110