🔸از همین جا نقص اساسی فیلمنامه مشخص میشود؛ چرا لی هارکر برای لنگدراز اهمیت دارد؟ چرا لی که خودش مأمور افبیآی است، در طی تمام این سالها به رابطهٔ مادرش با شیطانپرستی پی نبرده؟ چرا در این برههٔ زمانی خاص، لنگ دراز میخواهد به زندگی هارکر وارد شود؟
🔹پیوند باطنی بین این دو نفر چیست؟ اساسا چگونه یک عروسکدزد در بعضی سکانسها، مثل گاز سمی پخش شده و افراد را به تسخیر شیطان در میآورد؟! و چندین سوال بیپاسخ دیگر که علیرغم مایههای فانتزی اثر، لنگ دراز به دلیل ضعف فیلمنامه نمیتواند جهان مخصوص خود را برای مخاطب بسازد.
🔸اما در لنگدراز یک چیز واضح است؛ اینکه شیطان در جهان بر همه چیز مسلط بوده و برای زنده ماندن چارهای جز پناه بردن به شیطان نداریم. در سکانسهای مختلفی شیطان با هیبت شاخْبزی (تصویری که مورد پسند شیطانگرایان امریکاست) ظاهر میشود تا حضور و سیطرهٔ خودش را دائم به رخ بکشد.
🔹در پایان اثر هم مادر هارکر توسط شیطان مسخ شده و انسانهای عادی را میکشد و مشخص نیست چرا هارکر دست نمیجنباند و زودتر مادرش را خلع سلاح نمیکند؟!
🔸انفعال هارکر زمانی عجیبتر میشود که لنگدراز در راه شیطان خودش را میکشد، اما هارکر به عنوان مأمور افبیآی، شخصیتی بیعرضه و منفعل است که جز راوی ماجرا، کنش خاصی ندارد.
🔹از همه عجیبتر، سکانس پایانی سریال است که لنگدراز با اینکه مرده، فریاد میزند: «درود بر شیطان!»
🔸بله؛ سینمای غرب برای ترویج شیطانپرستی و نشان دادن قدرت شیطان تا این حد شعاری میسازد و عجیب اینکه فیلمی با این فیلمنامهٔ ضعیف، در گیشه دوازده برابر بودجهاش میفروشد!
🔹در کلام الهی قرآن کریم، یکی از استراتژیهای تبلیغی شیطان، ترساندن مردم از قدرتش است؛ در حالیکه شیطان هم مثل باقی مخلوقات هیچ چیزی از خودش ندارد و به تعبیر عرفا، تجلی اسم «مُضِلّ» خداوند است.
🔸اما این مایهٔ عبرت است که فیلمی با این شعارزدگی، چون کارگردانی مناسب و تبلیغات خوبی دارد، میفروشد و در عمق دل و جان مخاطب بذر خرافات شیطانگرایان را میکارد تا به وقتش برداشت کند.
🔹اگر مدیریت سینما به وظیفهاش عمل کند و کارگردان نیز کمی مایه بگذارد، شعاریترین فیلمها هم میتوانند در گیشه موفق باشند.
#یادداشت
🎓 مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد
📲
سایت |
آپارات |
اینستاگرام |
ویراستی |
ایتا