▪️درباره وضعیت نشر در ترکیه 🔻سایت شعوبنا آمارهایی از وضعیت نشر و کتاب ارایه داده است که از منظر راهبردی و تنظیم موثر سیاستهای فرهنگی ایران در منطقه داده های قابل تاملی است: 🔻در سال 2019 صنعت نشر 68 هزار و 554 عنوان کتاب جدید تولید کرده است که بر همین اساس در رتبه بندی های بین المللی همچنان در ردیف ششم جهانی قرار میگیرد. 🔻با توجه به مجموعه کتاب به فروش رفته در این کشور هر شهروند ترک به طور متوسط در سال گذشته 6.9 کتاب خریداری کرده است. 🔻اصلی ترین و فعالترین حوزه های بازار نشر ترکیه حوزه آثار پژوهشی، ادبیات و کودکان هستند که 35 درصد از کل بازار را به خود اختصاص میدهند و نسبت به سال 2018 رشدی 5 درصدی داشته اند. 🔻در سال 2019 مردم ترکیه 8 میلیارد و 852 میلیون لیر (به صورت تقریبی 1 میلیارد و 450 میلیون دلار) کتاب خریده اند که نسبت به سال گذشته میلادی 27 درصد رشد داشته است. 🔻نکته جالب توجه در گزارش بازار کتاب سال 2019 ترکیه کاهش قابل توجه در تولید آثار دینی است. بازار کتاب های دینی با کاهشی 17 درصدی نسبت به سال 2018، 36 میلیون و 899 هزار و 907 نسخه کتاب تولید کرده است. 🔻پرسش ساده برای نهادهای فرهنگی و متولی دیپلماسی فرهنگی: 1⃣آیا سیاستها و برنامه های فرهنگی ما در کشورهای هدف در منطقه و در میان همسایگانمان با توجه به داده هایی از این دست تنظیم و اجرایی می شود؟(فرصتها) 2⃣آیا ظرفیتهای موجود در کشور مرتبط با سیاستهای فرهنگی فوق شناسایی و باز خوانی می شوند؟(قوت ها) 3⃣سهم ما از بازار نشر و کتاب کشوری مانند ترکیه چیست؟(برنامه ریزی) 💬 سعید غفاری @Fars_plus