-۴۷ 🔰 تربیت فرزندازدیدگاه امام علی علیه السلام‌ 🟡بخش سوم👇 آسیب شناسی تربیت 📌 فصل اول ،موانع تربیت ب)اکراه،اجبار 🔹 اساساً راه درونی کردن ملاکات اخلاقی در فرزند الزام و اجبار نیست، حتی در بعضی از امور مانند نماز که به واداشتن فرزند به آن توصیه شده است، الزام و اجبار باید با رفق و مدارا وایجاد رغبت همراه باشد.و مراعات شرایط روح و روان فرزند بسیار ضروری است در غیر این صورت واداشتن فرزند به انجام تکلیف،نتیجه ای جز نفرت و ملالت نخواهد داشت . 🎇امیرالمومنین علیه السلام می‌فرمایند: دل‌ها روی آوردنی و پشت کردنی است، آنگاه که روی می‌آورند، آنها را به کاری وادارید که اگر دل را به اجبار به کاری واداری کور می‌شود. 🔹 اگر تربیت، فقط با امر و نهی و الزام و اجبار همراه باشد،والدین درامر تربیت فرزند شکست خواهند خوردواولاد شایسته‌ای نخواهند داشت زیرا مادامی که میل و رغبت برای پذیرش در کودک ایجاد نشود تغییری در خوی و منش فرزند ایجاد نمی‌شود. 🔹 در آیه ۲۸ سوره هود،اززبان حضرت نوح چنین آمده است. آیا می‌توانیم شما را به پذیرش این دلیل روشن مجبور سازیم، با اینکه شما کراهت دارید⁉️ 🔹 بنابراین هنر تربیت همراه و همگام کردن دستورات اخلاقی با میل و خواسته فرزند است تا زمینه پذیرش در او مهیا شود وگرنه تربیت ثمری جز دل زدگی و تنفر و انزجار در فرزند نخواهد داشت. ج) شیوه‌های ناکارآمد تشویق و تنبیه 👈 ادامه دارد.... https://eitaa.com/farzande14