#تربیت_فرزند-۴۷
🔰 تربیت فرزندازدیدگاه امام علی علیه السلام
🟡بخش سوم👇
آسیب شناسی تربیت
📌 فصل اول ،موانع تربیت
ب)اکراه،اجبار
🔹 اساساً راه درونی کردن ملاکات اخلاقی در فرزند الزام و اجبار نیست، حتی در بعضی از امور مانند نماز که به واداشتن فرزند به آن توصیه شده است، الزام و اجبار باید با رفق و مدارا وایجاد رغبت همراه باشد.و مراعات شرایط روح و روان فرزند بسیار ضروری است در غیر این صورت واداشتن فرزند به انجام تکلیف،نتیجه ای جز نفرت و ملالت نخواهد داشت .
🎇امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند: دلها روی آوردنی و پشت کردنی است، آنگاه که روی میآورند، آنها را به کاری وادارید که اگر دل را به اجبار به کاری واداری کور میشود.
🔹 اگر تربیت، فقط با امر و نهی و الزام و اجبار همراه باشد،والدین درامر تربیت فرزند شکست خواهند خوردواولاد شایستهای نخواهند داشت زیرا مادامی که میل و رغبت برای پذیرش در کودک ایجاد نشود تغییری در خوی و منش فرزند ایجاد نمیشود.
🔹 در آیه ۲۸ سوره هود،اززبان حضرت نوح چنین آمده است. آیا میتوانیم شما را به پذیرش این دلیل روشن مجبور سازیم، با اینکه شما کراهت دارید⁉️
🔹 بنابراین هنر تربیت همراه و همگام کردن دستورات اخلاقی با میل و خواسته فرزند است تا زمینه پذیرش در او مهیا شود وگرنه تربیت ثمری جز دل زدگی و تنفر و انزجار در فرزند نخواهد داشت.
ج) شیوههای ناکارآمد تشویق و تنبیه
👈 ادامه دارد....
https://eitaa.com/farzande14