🍃🌟🍃 🌟🍃 🍃 انتقال فرهنگ مهدويت به نسل نو والدين در تربيت مهدوي کودکان بايد به نکاتي توجه کنند. بچه ها دوست دارند مورد محبت واقع شوند. در همين راستا پدر و مادر بايد فرزندشان را آگاه کنند که پس از خداوند، امام زمانشان بيش از ديگران، انسانها را دوست دارد. اگر اين احساس و شناخت را در بچه ها ايجاد کنيم مسلماً آنها امام زمان (عج) را بهترين دوست خود خواهند دانست. والدين بايد با زباني کودکانه به فرزند خود تفهيم کنند که آن کسي كه همه جا با توست، اوست و آن که صداي او را در همه حالت مي شنود و ياري اش مي کند، امام زمان (عج) است. اگر کودک يا نوجوان به اين درک رسيد که امام همه جا دوستدار و حامي اوست بر اساس فطرتش که دوست دارد مورد محبت قرار بگيرد، به امام نزديک مي شود و با آن حضرت ارتباط بر قرار مي کند. بعد از برقراري پيوند بين کودک با امامش لازم است از ثواب و فضيلت اين ارتباط براي کودکان با آنها سخن گفته شود. کودکي که بداند دوست داشتن و منتظر آن حضرت بودن ثواب شهادت در رکاب آن حضرت و فضيلتهاي بسياري دارد، پيوند و محبت امام در درونش راحت تر نهادينه مي شود. در باره فريادرسي و گره گشايي حضرت داستانهاي بسياري همچون شفاي کودکان از سوي حضرت و تشرفات مستندي نقل شده که طرح آنها از سوي والدين براي بچه ها مي تواند در برقراري يا استحکام پيوند با امام تأثيرگذار باشد. والدين بايد بعد از هدايت فرزندشان در مسير مهدويت، کارهاي مهدوي آنها را تشويق کنند. به عنوان مثال اگر کودکي نقاشي مهدوي کشيد يا خط خوشي در باره امام زمان (عج) نوشت يا سرود و شعري مهدوي خواند، به آن اهميت بدهيم و تشويق کنيم. وقتي کودکي ببيند والدينش براي اموري اهميت قائل هستند ناخودآگاه آن را الگو قرار مي دهد و براي آن امور ارزش قائل مي شود. يکي از شيوه‏هاي کاربردي آموزش و تربيت، الگودهي است، زيرا الگوگرايي و قهرمان سازي از ويژگيهاي همه انسانهاست. بسياري از بچه ها مربيان خود را به عنوان الگو انتخاب مي کنند. اگر مربيان و مديران مدارس دغدغه مهدوي داشته باشند، مي توانند نقشي تأثيرگذار در هدايت بچه ها به سمت اين آموزه ايفا کنند. اگر معلمان نسبت به امام مهدي (عج) معرفت داشته باشند و بتوانند اين شناخت را به بچه ها القا کنند، مي توانند در اين عرصه تاثيرگذار باشند. به عنوان مثال قرائت دعاي فرج پيش از شروع کلاسهاي درسي، پخش صبحگاهي دعاي عهد از بلندگوهاي مدارس، نصب نوشته هاي مهدوي در تابلوي اعلانات مدرسه و اشاره به ياد حضرت در سخنرانيهاي صبحگاهي و برگزاري جلسات پرسش و پاسخ و رفع شبهات و نشستهاي صميمي مهدوي و وارد کردن مباحث مهدوي در کتب درسي از سوي متوليان تأليف کتب مي تواند به ايجاد فضايي مهدوي در مدرسه کمک کند. در باره نقش جامعه در تربيت مهدوي کودکان نيز مي توان گفت که اگر افراد جامعه اي در هر جايگاهي از خود بپرسند که براي مهدوي شدن چه بايد بکنند؟ پس از طرح اين سئوال در ذهنشان در پي اين آموزه مي روند و به مرور، روح مهدويت در افراد آن جامعه ايجاد مي شود. کودکان و نوجوانان نيز در چنين جامعه اي با همين اقشار، برخورد و تعامل دارند و همه رفتار و سکنات آنها را مي بينند و از رفتارها و کردارهاي مهدوي مردم، غير مستقيم تأثير مي گذارد @farzande14