🔹مراد از «نور بزرگ »; یا نور حضرت خاتم الاانبیاء، محمد بن عبدالله (ص) است; زیرا که بزرگتر از آن حضرت در جمیع خلایق اولین و آخرین نیست. و هرگاه تفسیر شود «کرسی » به «علم خداوند» چنانکه در کریمه «وسع کرسیه السموات والارض » تفسیر به آن هم شده. . فعلی هذا، او را در عظمت و وسعت، نهایت نخواهد بود. و اگر مراد به «نور عظیم » در فقره سابقه، نور حضرت ختمی مآب (ص) باشد، پس مراد به «کرسی رفیع » بعد از آن بزرگوار، حضرت امیرالمؤمنین; علی بن ابی طالب (ع) خواهد بود. 🔸و رب البحرالمسجور. یعنی: ای پروردگار دریای مملو! یا محیط! یا افروخته! پس به مناسبت دو فقره ماضیه می گوییم که: مراد از «بحر مسجور» هم باید امام زمان باشد. زیرا که دریای بی منتهای علم خداوند است و مملو است از علوم ربانی. یا محیط است به جمیع خلق. یا افروخته است به نور پروردگار. و در بعض احادیث واقع شه که «بحر مسجور» دریایی است میانه زمین و آسمان که خداوند در وقت برپا شدن قیامت از آن دریا می بارد به زمین، پس خاکهای مردگان در زمین از آن آب زنده می شوند، یعنی اجزاء متفرقه جمع می شوند. و هر کسی دو مرتبه، به جهت قیامت زنده می شود. 🔹و منزل التوریة والانجیل والزبور. یعنی: و ای فرو فرستنده «تورات »! که کتاب موسی (ع) بود و «انجیل » که کتاب عیسی (ع) بود و «زبور» که کتاب داود (ع) بود. 🔸و رب الظل والحرور. یعنی: و ای پروردگار سایه و گرما! و معلوم است که سایه، سرد است و گرما، گرم است و این دو، نقیض یکدیگرند و مخالف یکدیگرند. پس ممکن است که سایه اشاره به «نیکان » باشد و گرما اشاره به «بدان ». 🔹«و منزل القرآن العظیم.» یعنی: و ای فروفرستنده قرآن بزرگ! که اشاره به آن است که آن حضرت مانند قرآن است که برای مؤمنین شفا و رحمت است، و برای ظالمین زیان است. و ممکن است که وصف «عظیم »، اقتداء به کلام خدا باشد که در قرآن فرموده: «ولقد آتیناک سبعا من المثانی والقرآن العظیم.» 🔸«و رب الملائکة المقربین والانبیاء والمرسلین. یعنی: و ای پروردگار ملائکه مقربین و پیغمبران و فرستادگان از جانب خدا! 🎉🎉🎉🎈🎏🎀 @fatemi5