🔆 علت و چرایی و چگونگی تحقق یافتن این نعمات در زمان ظهور 🔰 نکتۀ اصلی پاسخ به چرایی بارش بی حد و حصر رحمت الهی بر انسانها در زمان ظهور در یک واقعیت نهفته است و آن هم خودِ حقیقت انسان است. 🔸 توضیح آنکه : همۀ عقب ماندگی‌های اخلاقی، امنیتی، فرهنگی، علمی و ... همۀ این نوع نابسامانی‌های اینچنینی موجود در قبل از ظهور معلول رذائلی از جمله طمع، حرص، بی‌بندوباری، جهالت و هوس رانی و در یک کلمه همه موارد به خود رأیی و خود محوری خود انسان برمی‌گردد. 🔸 به بیان دیگر همه این موارد معلول رذائل و زشتی‌هایی است که در درون و به دست خود انسان در روح و باطن خودش نقش بسته و شکل گرفته است و لذا اگر بُعد باطنی و روحی بشر که دربرگیرندۀ همه این رذائل است تصحیح گردد کل جهان نیز از فساد، زورگویی و ... رهایی می‌یابد و نعمات بی‌پایان حق تعالی شروع به بارش میکند 🔸 همانگونه که قرآن نیز بر این واقعیت شهادت می‌دهد ۱ و بر همین اساس است که امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف با دریافت و شناخت این حقیقت به درمان انواع این بیماری‌ها به مانند یک طبیب مهربان می‌پردازد و لذا زمانی که حقیقت وجودی انسان از انواع امراض و رذائل رهایی یابد و از آن سوی نیز به تعالی و رشد خصال و مکارم اخلاقی آراسته شود علت این صفات یعنی همان حرص و طمع و ... از میان می‌رود و جهان نیز سروسامان گرفته، قاطبه بنی بشر فناء در بندگی وعبودیت خدای تعالی می گردند و از هر گونه ظلم و تعدی و ... مبرا و پاک می شوند. اگر هم کسی در این میان بخواهد خلاف این رودخانه خروشان قدم بردارد و شنا کند خود به خود محکوم به فنا و نابودی است. لذا مهدی موعود علیه السلام آن طبیب مهربان و دلسوز با آغوشی باز عملاً به متجلی نمودن و اجراء کردن آیۀ (بگو: اى بندگان من كه بر زيان خويش اسراف كرده‏ايد، از رحمت خدا مأيوس مشويد. زيرا خدا همه گناهان را می آمرزد. اوست آمرزنده و مهربان.) ۲ . 🔸 همت می‌گمارند و همۀ ابناء بشر را با اخلاق کریمانه خود نه تنها می‌پذیرد بلکه به تمام معنا در جهت اصلاح و پرورش آنها به حمایت همه جانبه آنان از هجوم و حمله‌های بیرحمانه اشرار و سفاکان و خونریزان می‌پردازند. 🔸 چرا که در احادیث متعددی به شباهت حضرت بقیه الله اعظم به پیامبران الوالعظم و غیر الوالعظم از جمله حضرت رسول اکرم ۳ (صل الله علیه و اله) و حضرت نوح علیه‌السّلام، حضرت ابراهیم علیه‌السّلام، حضرت موسی ۴ ، عیسی ۵ ، حضرت یوسف علیهم‌السّلام و... تأکید گردیده است و از چنین عزیزی بجز چنین برخورد مهربانانه و دلنشینی نباید انتظار داشت 🔸لذا حافظ در توصیف آن عزیزمهربان‌ترین می‌سراید: 💠 به حُسن و خلق و وفا کس به یار ما نرسد 💠 تو را درین سخن انکار کار ما نرسد 💠 اگر چه حسن فروشان به جلوه آمده اند 💠 کسی «به حسن» و «ملاحت» به یار ما نرسد 💠 هزار نقد به بازار کاینات آرند 💠 یکی به سکه صاحب عیار ما نرسد 💠 هزار نقش برآید زکلک صنع و یکی 💠 به «دلپذیری نقش نگار» ما نرسد ۶ 💎 به یاد او و به امید ظهور او... 🌺 اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه 🌺 📚 منابع ۱ . مائده، 66. ۲ . قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ. (الزمر، 53) ۳ . موسوی اصفهانی، سید محمد تقی، مکیال المکارم، ترجمه سید مهدی حائری قزوینی، نشر ایران نگین، ج۱، ص۳۲۰. ۴ . بحارالانوار، همان، ج ۵۱، ص ۲۱۲، عن کمال الدین، ج ۱، ص ۳۲۷. ۵ . بحارالانوار، همان، ج ۵۱، ص ۲۱۲، عن کمال الدین، ج ۱، ص ۳۲۷. ۶ . دیوان و فالنامه حافظ شیرازی، تنظیم واحد تحقیقاتی انتشارات گلها، ناشر: انتشارات گلپا، دوم، 1383، ص 163. @fatemi222