نکات:
«یُهرَعون» از «اِهراع» به معناى راندن شدید است، یعنى غریزهى شهوت، لجام گسیخته این قوم سرکش را به سوى میهمانان حضرت لوطعلیه السلام مىراند.
مراد از «اَطهر» آن نیست که لواط پاک است و ازدواج پاکتر،(100) بلکه از باب مماشات با گنهکار است که اگر به دنبال دفع شهوت هستى، ازدواج بهتر از گناه است.(101)
در پیچ و تاب اضطراب و دلهره و مشکلات است که استعدادها و حالات روحى شکوفا مىگردد. اگر فرشتگانِ الهى از همان لحظهى ورود، خود را به حضرت لوطعلیه السلام معرّفى مىکردند، دیگر نه از آه و ناله و نگرانى و استمداد از احساسات مردمى خبرى بود و نه از پیشنهاد ازدواج.
سؤال: چگونه پیامبر، دختر مؤمنهى خود را به ازدواج مرد کافرى در مىآورد؟
پاسخ: شاید در هنگام ازدواج، ایمان را شرط مىکردند تا این وابستگى و ازدواج، وسیلهى ایمان آنان شود، وشاید مراد از «بناتى» دختران مردم باشد، زیرا پیامبر به منزله پدر امّت است. شاید هم در آن زمان این گونه وصلت اشکالى نداشته است.
100) نظیر «خیر» در «قل ما عنداللَّه خیر من اللّهو» جمعه، 11.
101) تفسیر المیزان.
پیام ها:
1- گاهى جامعهى انسانى چنان سقوط مىکند که مردم با شتاب به سوى انحراف و گناه مىروند. «یُهرعون الیه»
2- نفس سرکش، انسان را به سوى گناه سوق مىدهد. «یُهرعون»
3- با انجام هر گناه، زمینه براى گناهان بعدى فراهم مىشود. «و من قبل کانوا یعملون السیئات»
4- براى جلوگیرى از منکرات باید ابتدا راههاى معروف را باز کرد و به مردم نشان داد. «هؤلاء بناتى ، لاتخزون»
5 - معناى عفّت و پاکدامنى، انزوا نیست، بلکه رعایت پاکى در رفت و آمد طبیعى و عادّى است. «هؤلاء بناتى» (حضرت لوط در حضور مردان، به دختران خود اشاره مىکند)
6- براى هدایت جامعه، موعظه کافى نیست، باید در مواردى ایثار کرد. «بناتى»
7- پیشنهاد ازدواج از طرف پدر دختر، مانعى ندارد. «هؤلاء بناتى»
8 - ازدواج، تنها راه صحیح و پاک براى ارضاى غریزهى جنسى است و راههاى دیگر نادرست و ناپاک است. «هنّ اطهرلکم»
9- عادّى شدن گناه، تکلیف انسان در نهى از منکر را ساقط نمىکند. «و من قبل کانوا یعملون السیئات ، فاتقوا الله»
10- همجنسبازى، در ادیان گذشته نیز حرام و منفور و مطرود بوده است. «فاتّقوا اللَّه»
11- با اینکه احتمال اثر بسیار کم است، ولى باز هم باید نهى از منکر کرد. «فاتّقوااللَّه»
12- توهین و آزار میهمان، اهانت و اذیّت به میزبان محسوب مىشود. «لا تخزون فى ضیفى»
13- ارزش میهمان نوازى به اندازهاى است که شریفترین انسانها بیشترین زجرها را براى آن تحمّل مىکنند. «لا تخزون فى ضیفى»
14- دفاع از میهمان، یک حقّ انسانى و بىتفاوتى نسبت به او یک کار ناجوانمردانه است. «لا تخزون فى ضیفى»
15- در نهى از منکر، از عواطف و احساسات مردم کمک بگیریم. «ألیس منکم رجل رشید»
16- همجنسبازى، با مردانگى، رشادت و غیرت سازگار نیست. «ألیس منکم رجل رشید»
هود - 78