نکات:
مراد از رها کردن منحرفان در جملهى «ذر الّذین اتّخذوا دینهم...»، اظهار تنفّر و قطع رابطه کردن با آنان است، که گاهى هم به نبرد با آنها مىانجامد، نه اینکه تنها به معناى ترک جهاد با آنان باشد.
کلمهى «تُبسَل» به معناى محروم شدن از خوبى و به هلاکت رسیدن است.
به بازى گرفتن دین، هر زمانى به شکلى خود را نشان مىدهد، گاهى با اظهار عقائد خرافى، گاهى با قابل اجرا ندانستن احکام، گاهى با توجیه گناهان و گاهى با بدعت وتفسیر به رأى وپیروى از متشابهات و... است.
پیام ها:
1- غیرت دینى، سبب طرد افراد بىدین و بایکوت کردن مخالفان مکتب در جامعه است. «ذر الّذین ...» چنانکه در آیات دیگرى نیز مىخوانیم: «فاعرض عنهم» [383] ، «ذرهم یأکلوا ویتمتّعوا» [384] و «لا تحزن علیهم» [385]
2- دلبستگى و فریفته شدن به دنیا، زمینهى به بازى گرفتن دین است. «الّذین اتّخذوا دینهم لعبا... غرّتهم الحیاة الدّنیا»
3- تذکّر و موعظه، سبب نجات از قهر و عذاب الهى است. «و ذَکِّر به»
4- در تذکّر و هشدار باید از قرآن بهرهگرفت. «و ذَکِّر به»
5 - به دنیا مغرور نشویم که در قیامت جز خداوند چیزى به کمک ما نمىآید. «لیس لها من دون اللَّه ولىّ و لا شفیع»
6- عامل بدبختىهاى انسان، خود او و عملکرد اوست. «بما کسبت... بما کسبوا... عذاب الیم بما کانوا یکفرون»
383) سجده، 30.
384) حجر، 3.
385) نحل، 127.
انعام - 70