💡ضربات سنگینِ ایران به محور «ترکیه-آذربایجان» 🧩ایران خیلی دیر متوجه رخداد‌هایی شد که به صورت زیرپوستی، در شمال غرب کشور و درآن سوی مرزهایش رخ داده اند: اتحادی که میان «ترکیه» و «جمهوری آذربایجان» شکل گرفته و البته ردپای عناصری نظیر رژیم صهیونیستی و حتی پاکستان، روسیه و آمریکا را هم می‌توان در آن پیدا کرد. اما آیا ممکن است ایران پاسخ این اتحاد را از طریق ضربه زدن به منافع ترانزیتی و اقتصادی این کشور‌ها بدهد. 🧩تنش سیاسی-نظامی اخیر میان ایران و جمهوری آذربایجان هر چند از مدت‌ها قبل زمینه‌هایی داشته، تازه آغاز شده و به اذعان بسیاری از تحلیل گران روابط بین الملل، در آینده گسترش هم خواهد یافت. به گزارش فرارو، در این میان، برخی معتقدند آذربایجان به ابزاری برای مشغول کردن ایران به یک بحران تازه در نزدیکی مرزهایش بدل شده، بحرانی که ترکیه و اسرائیل هم اضلاع دیگر آن هستند و البته، شاید بتوان ردپای روسیه، آمریکا، پاکستان و حتی برخی کشور‌های عربی را هم در آن جست و جو کرد. 🧩اما آیا این بازی ممکن است با اقدامات احتمالی ایران، از یک سو پیچیده‌تر شود و از دیگر سو ورق به نفع ایران برگردد؟ شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند پاسخ مثبت است و از قضا، دست ایران چندان هم بسته نیست. 🧩ایران، به اقتصاد آذربایجان ضربه می‌زند همین چند هفته پیش بود که خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی از مذاکره با مقامات ارمنستان برای احداث یک کریدور جدید جاده‌ای خبر داد و گفت: «ارمنستان به دنبال ساخت جاده ترانزیتی جدیدی از ایران تا گرجستان است و ما هم برای مشارکت در ساخت این مسیر جدید که کشورمان را به گرجستان می‌رساند، اعلام آمادگی کرده ایم. البته این کریدور جدیدِ ترانزیتی، جدا از ساخت مسیر جایگزین «گوریس-قاپان است» و درباره ساخت مسیر جایگزین یا همان جاده «تاتو» هم به توافقاتی رسیده ایم.» 🧩خادمی ادامه داد: «در حال حاضر یک مسیر ارتباطی از مرز «نوردوز» در استان آذربایجان شرقیِ ایران تا شهر «ایروان» در ارمنستان به طول حدود ۴۰۰ کیلومتر وجود دارد که این مسیر به عنوان «کریدور شمال-جنوب» به مرز گرجستان می‌رسد و عملا این مسیر بخشی از «کریدور شمال- جنوب» کشورمان محسوب می‌شود که از این مسیر، از طریق ارمنستان و گرجستان به حوزه قفقاز و در نهایت به اروپا متصل می‌شویم.» 🧩توصیف سخنان معاون وزیر راه و شهرسازی برای افراد غیر متخصص این است: ایران می‌خواهد جمهوری آذربایجان را از مسیر ترانزیتی «کریدور شمال-جنوب»، کنار بگذارد و این کشور را با ارمنستان جایگزین کند. این، احتمالاً بزرگ‌ترین ضربه‌ای است که آذربایجانی‌ها می‌توانند از ایران دریافت کنند، چرا که عدم النفع اقتصادی آن‌ها از این تصمیم ایران، می‌تواند سر به میلیارد‌ها دلار بزند 🧩دست «جمهوری آذربایجان» بسته است «کریدور شمال-جنوب» (International North–South Transport Corridor)، در حال حاضر مهم‌ترین پروژه ترانزیتی ایران (به لحاظ نزدیکی به فاز اجرایی) است. بر اساس برنامه ریزی‌های قبلیِ این پروژه، قرار بوده که مسیر این کریدور، از هند آغاز شده، از بندر «چابهار» در ایران بگذرد و سپس با عبور از خاک جمهوری آذربایجان به روسیه و سپس فنلاند برسد https://eitaa.com/joinchat/822542339Cc27ff2dd1a