♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهمالسلام |
جزء ۹
💠 ﴿وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِينَ.﴾ [الاعراف۲۷۱]
«و هنگامى را كه پروردگارت از پشت فرزندان آدم، ذريهی آنان را برگرفت و ايشان را بر خودشان گواه ساخت كه آيا پروردگار شما نيستم؟ گفتند: چرا، گواهى داديم؛ تا مبادا روز قيامت بگوييد ما از اين [امر] غافل بوديم.»
***
⁉️ هيچ دقت كردهايد كه بين اين «ألَست» در آیهی کریمه با آن «ألَست» که
#رسول_الله در غدیر فرمود: «ألست أولی بكم؟» چه ارتباطی است؟
✍🏻 كتاب و سنت به هم بسته و پيوستهاند؛ در کتاب خدا، عهد اول اين است: ﴿أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى﴾، در سنّت، روز عهد دوم این است: «ألست أولی بكم؟»؛
👈🏻 آن
#عهد_اول در قرآن مربوط به
#ربوبيت است و اين «ألَست» دوم مكمل آن «ألَست» اول است و آن «ألست» بدون اين «ألست» منتج نيست.
✅ نتيجه اين است كه كتاب و سنت به سه عهد «ألَست» تمام میشود:
1⃣ كلمهی اول: «أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ»،
2⃣ كلمهی دوم: «ألست أولی بكم»،
3⃣ و كلمهی سوم «الست» مضمر در «ألست» دوم است و آن اين است: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ».
⁉️ «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ» يعنی چه؟ اين كلمه را بايد ابراهيم خليل بفهمد. دائرهی مولويت خاتميت چقدر است؟
🔰 «مَنْ» از الفاظ عموم است؛ كيست كه از اين مولويت خارج باشد؟ از جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل و انبيا و مرسلين، همه در اين دائرهی مولويت هستند.
❇️ بعد كه عهد را گرفت فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاهُ.»
🔆 حجّت بالغه اين است؛ تنزل مولويت خداوند، مولويت
#خاتم صلیاللهعلیهوآله میشود، تنزل مولويت خاتم، مولويت
#اميرالمؤمنين علیهالسلام میشود. ماهتاب مولويت
#علی علیهالسلام، انعكاس آفتاب مولويت
#خاتم صلیاللهعلیهوآله است و مولويت خاتم انعكاس مولويت ﴿الله نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ﴾ است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌 ۱. خدا نور آسمانها و زمین است. (سورهی نور، آیه ۳۵)
🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی
📆 ۳۰/ بهمن/ ۱۳۸۱
◻️
#کلام_فقیه #ماه_رمضان #قرآن
☑️
@Fatemyeh_ValiAsr