عوام‌زدگی و عوام‌فریبی در مورد نظام آموزشی حوزه اگر سوال بود:👇👇👇👇👇👇👇 ❓❔❓❔ چرا از خودِ طلبه‌ها سوال نمی‌کنید که آیا خواندن اصول و فقه را می‌خواهند یا نه؟! ❓❔❓❔چرا از خود طلبه‌ها نمی‌پرسید که آیا کفایه می‌خواهند یا حلقات؟! ❓❔❓❔ مگر نه این که این طلبه است که قرار است درس بخواند؟! ❓❔❓❔ پس چرا از طلبه سوال نمی‌کنید؟! ⚠️ گفتن چنین سوالاتِ از سر تا پا مغلطه‌ای، نشان از متوجّه‌نشدن مساله‌ی آموزش در حوزه است. ✅ نظام آموزشی حوزه مانند هر نظام آموزشی وظایف راهبردی و اهداف بالادستی دارد، و باید با توجه به همان وظایف و اهداف، برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان آموزشی را ارائه و تنظیم کند. 🔶️ آن کسی که باید تصمیم‌گیر باشد عقلِ عملیِ کارشناسیِ اهلِ تجربه و علم است که باید با نگاه به طالب علم، و قدرت و فهم او، و برای نیل به اهداف و برآورده‌کردن وظایفِ حوزوی برنامه‌ریزی‌های مشخصی را به هدف تربیت افراد و طلبه‌ها تنظیم کند. ❌❌ دقیقاً چیزی که نباید مهم باشد دوست‌داشتن یا نداشتن طلبه‌ها یا حتی دوست‌داشتن یا نداشتن مدیر و معاون است؛ کار حتما و حتما باید به دست عقل عملی کارشناسی باشد. (این که هم‌اکنون تا چه اندازه کار به دست عقل عملی کارشناسی است خدا می‌داند...) ✅ دروس و علوم عمومی‌، پایه‌ای و ضروری در حوزه (مانند و و تفسیر و کلام) باید در برنامه‌ی آمورشی حوزه‌های علمیه با و و کارشناسیِ گذشته گنجانده شود، حتی اگر برخی از طلبه‌ها یا مدیران دوست نداشته باشند. ❌❌❌❌ البته این که نظام آموزشی حوزه همه‌ی ما طلبه‌ها را با یک متر و معیار می‌سنجد و همه‌ی ما را مجتهدانی بالقوه خیال می‌کند، و از صرف و نحو تا درس خارج برای همه یک برنامه و هدف را دنبال می‌کند نیز واقعاً خلاف و ساده‌انگاری و عدم توجّه به اهداف و وظایف خودِ حوزه است؛ در حالی که نیازهای حوزه بسیار گوناگون و مختلف‌اند. @fegh_osoul_rafiee