💢 مظلومیت و غربت امام خمینی نزد انقلابیون و غیر انقلابیون امام خمینی گرچه در عرصه سیاست و حکومت شناخته شده است، اما ایشان در دیگر ابعاد معرفتی، به ویژه اخلاق، فلسفه و عرفان، چه در ساحت کنش (مانند اتصاف به فضایل و شهود عرفانی) و چه در ساحت دانش (مانند تسلط بر فلسفه و عرفان نظری)، در مظلومیت و مجهولیت و گمنامی به سر می برد. ایشان بعد از انقلاب شروع به تفسیر فلسفی-عرفانی قرآن نمودند ... و با زبان عمل، هدف انقلاب را ارتقاء معرفت الهی مردم بیان داشته است. وی در بسیاری از مواضع و سخنان در طول قیام خود، هدف انبیاء و حکومت را انسان سازی معرفی می‌کند. مراد از انسان در اندیشه امام هم بدون شناخت مراحل تجلیه در فقه (انجام واجبات و ترک محرمات)، تخلیه و تحلیه در اخلاق (رفع رذایل و کسب فضایل) و نیز محو (فنای فعلی)، طمس (فنای وصفی) و محق (فنای ذاتی) در عرفان، و نیز بدون شناخت سفرهای چهارگانه سلوکی، میسر نمی‌گردد. از این رو باید گفت: بدون شناخت هندسه معرفتی امام در مباحث فلسفی و عرفانی (انسان شناسی و هستی شناختی) و قرآنی، برداشت ما از اعمال و گفتار و به ویژه اهداف وی، کاریکاتوری و خام خواهد بود. غیرانقلابیون به کنار، متاسفانه انقلابیون هم به شناخت درستی از خمینی کبیر دست نیافته‌اند. برخی هم گرچه اطلاعاتی ژورنالی راجع به این ابعاد بلند امام خمینی می‌خوانند، اما همان اطلاعات را نیز صرفا برای تایید و اثبات حقانیت امام در امر حکومت و سیاست، به نحوی طوطی‌وار به دیگران منتقل می‌کنند. به راستی باید گفت قاطبه انقلابیون از طی کردن راه خمینی بما هو خمینی عاجزند، چه در دانش، بینش و اندیشه، و چه در کنش، گرایش و انگیزه. بدون تعارف بنده بشخصه اعتقادی به این قبیل پیروان ندارم، و آن‌ها را پیرو خمینی کبیر چه به حمل اولی (مفهومی) و چه به حمل شایع (مصداقی) نمی‌دانم. بلکه به خاطر نمایش تصویری کاریکاتوری از وی با عمل و گفتار خود، در برخی ساحت‌ها ضررشان را بیشتر از فایده‌شان می‌دانم. کسانی که در همان گام اول و نخست تجلیه (ترک محرمات و انجام واجبات) سست‌عنصر و اهل توجیه‌اند، کسانی که بدون طی کردن یکی از سفرهای چهارگانه، می‌خواهند جهانیان را به طریق خمینی کبیر رهنمون سازند و بدون موانستی با کتب معرفتی وی، می‌خواهند دیگران را خمینی شناس و قدردان خمینی کنند!! ✍ امین دهقانی