💢
تبیین غلط معارف، از مهمترین ریشه های الحاد
امروز در یکی از شهرستانها با یک راننده تاکسی بحث معرفتی درگرفت. وی به وجود خدا معتقد بود، ولی به آخرت خیر. او با استدلال زیر برای ابطال آخرت اقامه دلیل کرد:
آخرت بعد از نابودی همگان رخ می دهد، در حالی که خدای بدون مخلوقات امکان ندارد، بنابراین اساسا آخرتی رخ نخواهد داد، و همواره موجودات و مخلوقات به عنوان معلول های خداوند وجود دارند.
دیدم یاللعجب این راننده (با تحصیلات زیر دیپلم) این گزارهاش صحیح است که "خداوند همواره ازلا و ابدا تجلیات و مخلوقات دارد" اما ریشه ی اشکالش در تعریف او از آخرت است که آن را صرفا زمانی قلمداد کرده. این تعریف وی از آخرت ریشه در تبیین عوامانه معاد توسط برخی مبلغین کممایه دارد.
اینجا بود که بنده به تبیین چگونگی آخرت و بهشت و جهنم برای او پرداختم و از آنجا که وی به خدا و ائمه اعتقاد داشت، ناظر به مقالهام (وحدت قرآن و برهان در تبیین تجسم اعمال) به بیان ادله عقلی و نقلی وجود کنونی بهشت و جهنم برای او پرداختم.
◽️۱. برای مطالعه مقاله تجسم اعمال
اینجا کلیک نمایید. (حداقل ۳صفحه نتیجهگیری آن مطالعه شود)
◽️۲. نقد برداشت غلط راسل و دیگر فیلسوفان ملحد از چیستی مجازاتهای اخروی توسط شهید مطهری را
اینجا استماع نمایید.
✍ امین دهقانی