فقه ولایت
🌿اُمّ الفَضیلة 9️⃣ (پایانی) شماره 1️⃣ 💬 قَالَ الباقر علیه‌السلام: «تَسْنِيمٌ أَشْرَفُ شَرَابٍ فِي
شماره 2️⃣ 🟢 حقیقت تَسنیم را در این بیان عرشی ملاحظه فرمایید: 📜 «فَإِنَّ التَّسْنِيمَ عَيْنٌ وَهَبَهَا اللهُ تَعَالَى لِفَاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ زَوْجَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ تَخْرُجُ مِنْ تَحْتِ قَائِمَةِ قُبَّتِهَا عَلَى بَرْدِ الْكَافُورِ وَطَعْمِ الزَّنْجَبِيلِ وَرِيحِ الْمِسْكِ ثُمَّ تَسِيلُ فَيَشْرَبُ مِنْهَا شِيعَتُنَا وَأَحِبَّاؤُنَا وَإِنَّ لِقُبَّتِهَا أَرْبَعَ قَوَائِمَ قَائِمَةً مِنْ لُؤْلُؤَةٍ بَيْضَاءَ تَخْرُجُ مِنْ تَحْتِهَا عَيْنٌ تَسِيلُ فِي سُبُلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ يُقَالُ لَهَا السَّلْسَبِيلُ وَقَائِمَةً مِنْ دُرَّةٍ صَفْرَاءَ تَخْرُجُ مِنْ تَحْتِهَا عَيْنٌ يُقَالُ لَهَا طهورا [طَهُورٌ] وَهِيَ الَّتِي قَالَ اللهُ تَعَالَى فِي كِتَابِهِ وَسَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً وَقَائِمَةً مِنْ زُمُرُّدَةٍ خَضْرَاءَ تَخْرُجُ مِنْ تَحْتِهَا عَيْنَانِ نَضَّاخَتَانِ مِنْ خَمْرٍ وَعَسَلٍ فَكُلُّ عَيْنٍ مِنْهَا تَسِيلُ إِلَى أَسْفَلِ الْجِنَانِ إِلَّا التَّسْنِيمَ فَإِنَّهَا تَسِيلُ إِلَى عِلِّيِّينَ فَيَشْرَبُ مِنْهَا خَاصَّةُ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَهُمْ شِيعَةُ عَلِيٍّ وَأَحِبَّاؤُهُ ذَلِكَ قَوْلُ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ فِي كِتَابِهِ يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍ خِتامُهُ مِسْكٌ وَفِي ذلِكَ فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ وَمِزاجُهُ مِنْ تَسْنِيمٍ عَيْناً يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ فَهَنِيئاً لَهُمْ ثُمَّ قَالَ كَعْبٌ وَاللهِ لَا يُحِبُّهُمْ إِلَّا مَنْ أَخَذَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ مِنْهُ الْمِيثَاقَ (بشارة المصطفى صلّی‌الله‌علیه‌وآله، ص ۵۰)؛ ▫️تسنيم چشمه‌اى است كه خداوند آن را به فاطمه علیهاالسلام دخت رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله و همسر علی بن ابی‌طالب علیهماالسلام بخشيده‏ است و آن از زير ستون قبۀ منزل فاطمه علیهاالسلام جريان دارد، مانند كافور سفيد و مزه‏اش مانند زنجبيل و بويش مانند مشک است. 🔸 آب از زير قبه جارى می‌شود و جريان پيدا می‌كند و شيعيان و دوستان ما از آن می‌آشامند، قبۀ او چهار پايه دارد پایه‌ای از لؤلؤ سفيد كه از زير آن چشمه‌اى می‌جوشد و در بهشت روان می‌گردد که آن را سلسبيل می‌نامند، و پايه‌اى از دُرّ زرد كه از زير آن چشمه‌اى به نام طهور جارى می‌گردد. ▫️پايه‌اى ديگر از زمرد سبز است كه از زير آن دو چشمه از عسل و خمر جارى می‌گردند، هر چشمه‌اى از اين چشمه‌ها به طرف پایين بهشت جريان دارند و فقط تَسنيم به طرف بالا می‌رود و خاصان اهل بهشت از آن می‌نوشند كه آنها عبارت‌اند از شيعيان على علیه‌السلام و دوستان او. 🔸و اين است معنى آيۀ شريفه: «آنان را از بادۀ ناب و طهورى كه سربسته و مُهر و مُوم شده است، می‌نوشانند. * مُهر و مومش مُشک است، و رقابت‌کنندگان و مسابقه گران بايد به سوى اين نعمت‌ها بر يكديگر پيشى گيرند، * و [اين بادۀ ناب مُهر و موم شده‏] آميخته‌اى از «تسنيم» است * [آن‏] چشمه‌اى كه همواره مقربان از آن می‌نوشند» (📖مطففین/ ۲۵ الی ۲۸) ▫️و اين نعمت‌ها براى آنها گوارا باد، بعد گفت: به خداوند سوگند كسى آنها را دوست نمی‌دارد مگر كسانى كه خداوند از آنها پيمان گرفته باشد». ادامه در پست بعد...👇🏻