💠 در کلام : روح انسانى بايد بمرتبتى رسد كه بتواند معاينه عالم محسوس را با مشاهده عالم غيب در هم آميزد و قادر باشد از بدن مخلوع شود و بندهاى طبيعت را در هم شكند تا اينكه باتّصال و اتّحاد عالم قدس ملكوت نائل گردد و با ارواح مقدّسهاى كه از مشارق نورانى، پرتو نورانيّت خود را بروى مىافشانند محشور و همراز گردد. احدى را اذن دخول در ساحت روحانيّت اوليا نيست مگر آنكه قدرت منفك شدن از طبيعت و تخليع جسم را بدست آورده باشد، تا حدّى كه بتواند جسم خود را مانند پيراهنى در بر كند يا از خود دور سازد و برهنه شود. 📚الرواشح السماوية 📚 القبسات،،ص۱۰۰ ______________________________________ 🔰اقول: 1⃣اگر محيي خبير در اين مقام بدون اذن ولي مشاهداتش را براي اغيار بازگو کند علمِ حيّ او مائت و تبديل به صور ذهنيه ي بي جان ميشود. و صور ذهنيه ي بي جان محکوم به نسيان و فراموشي هستند؛ لذا کتمانِ سرّ دستوري عام براي تمامِ سلاک است. 2⃣با مشاهده ي ملکوتِ اشياء سالک داراي علم تاويل شده و با رجوع ملکوت اشياء به صورِ ملکيِ آنها اصطلاحا تعبير کرده است. "متمکن" در اين مقام در هر شي خارجي وجهه ي حقاني آن را مشاهده ميکند و با هر شيئي به سمت جانان رهنمون ميشود و اينگونه تمام اشياء را رسولانِ حضرت جانان ميابد زيرا فناء تمام اشياء برايش ظهور کرده. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat