💠 گزيده اي از سلسله جلسات موضوع شناسي مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی ✳️ اینکه ما چه کسی را دشمن بدانیم و انگیزه و دانش و توان یعنی علم و اراده و قدرت او را در دشمنی با ما چقدر بتوانیم تخمین بزنیم طبیعتاً روی تحلیل ما موثر است. 📣 شاید جزء مهم ترین علل اختلاف در میان دوستان جبهه ی حق اختلاف در این داده ها و دشمن شناسی در این سه محور است. ✳️ اینکه نمی دانند دقیقاً و مشخصاً دایره ی دشمن و دشمنی او را چقدر وسیع بگیرند و اینکه نمی دانند دشمن چه می خواهد و چه می داند و چه میتواند انجام دهد یعنی نمی دانند دشمن چقدر برای رسیدن به خواسته اش اراده و پافشاری دارد و چقدر می تواند در مسیر رسیدن به خواسته اش حرکت کند. 🔸 این باعث می شود که وقتی شما یک موضوع مثل فضای مجازی یا سایر موضوعاتی که لازم است نظر فقهی داده شود یا تصمیم حاکمیتی نسبت به آنها گرفته شود؛ می بینید مواضع دوستان و فضلاء بسیار با هم فرق می کند. ✳️ حتی برای کسانی که به لحاظ قواعد و اصول کبروی و احاطه بر احکام دست پری دارند هم مواضع بسیار دور از واقعیت می شود مشاهده کرد؛ در واقع در این موارد که یک فقیه و عالم متبحر در قواعد، ولی نا آشنا با این نوع دشمن شناسی، نظری میدهد؛ نتایج تطبیق قواعد وکبریات بر یک موضوع ابتر یا ناقص به لحاظ موضوع شناسی نهایتاً با کسی که به لحاظ حکم شناسی و تسلط بر قواعد فقهی و اصولی، تازه کار و حتی غیر مجتهد است؛ خیلی فرقی نخواهد کرد. ✅ از این رو بحث موضوع شناسی عملا یکی از مولفه های جدی اعلمیت در سطح فقه حکومتی و ولایت حاکمیتی است. این فرمایش جالب حضرت امام که فرمودند که در مسائل حکومت و مسائل اجتماعی، فقیهی که ضعف موضوع شناسی دارد مجتهد محسوب نمی شود. علتش همین است که این افراد در نتیجه و محصول دچار مشکلی می شوند و عملاً محصول کار علمیشان با غیر مجتهد خیلی تفاوتی نخواهد داشت. 🔸 این چند گزاره که در زمینه دشمن شناسی عرض شد و پایه موضوع شناسی های اجتماعی امروز است را می توان در موضوعات مختلف اثراتشان را ملاحظه کنید. نمونه اش بحث فضای مجازی ، حضور در اینستاگرام، بحث بلک چین یا متاورس و امثال آن. 🔹 مثلا اگر ما بگوییم نزدیک به 40 قاعده ی فقهی قابلیت تطبیق در بحث اینستاگرام داریم، ممکن است خیلی ها استیحاش کنند؛ اینکه بگوییم نصب اینستاگرام، کار کردن با آن، مراجعات یا ارجاع دادن، یا فوروارد محتوا، یا انتشار محتوا، یا بازدید محتوا یا کامنت زیر محتوا یا ذخیره آن یا به اشتراک گذاری و... همه ی اینها مشمول احکام شرعیه واضح و بدیهی است که وضوح آن متوقف بر احاطه ی ما بر موضوع است ممکن است تعجب برخی را بر بیانگیزد. 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e20