شب « یلدا » چله ، جشنی برای مهرپرستان یا زرتشتیان ❓🔻
قسمت (دوم) 2️⃣
♦️ نام این روز میلاد اکبر است ، مقصود از آن انقلاب شتوی است. گویند در این روز نور از حد نقصان به حد زیادت خارج می شود و آدمیان نشو و نما آغاز می کنند و (پری) ها به فنا روی می آورند.(آثار الباقیه)
🔷 زایش خورشید و آغاز دی را ، آیینها و فرهنگ های بسیاری از سرزمین های کهن آغاز سال قرار دادند، و به شگون روزی که خورشید از چنگ شبهای اهریمنی نجات می یافت و روزی مقدس برای مهر پرستان بود.
🔶 در سده چهارم میلادی ، بر اثر اشتباهی که در محاسبه کبیسه ها رخ داد ، روز ۲۵ دسامبر را (بجای ۲۱ دسامبر) روز تولد میترا دانسته و تولد عیسی مسیح را در این آغاز سال قرار دادند.(جهان فروری ، تالیف دکتر بهرام فره وشی)
🔻اشاره سنائی نیز به این تقارن است:
🔹 بصاحب دولتی پیوند ، اگر نامی همی جویی
🔸 که از پیوند با عیسی چنان معروف شد یلدا
🔷 بنابر این نوئل (سالروز تولد مسیح) اروپایی همان شب یلدا است و نوئل واقعی یعنی انقلاب شتوی در سی آذر بنابر با ۲۱ دسامبر است.
🔶 از مقاله ها و پژوهشهای فراوانی که در مورد یلدا شده ، در لغت نامه دهخدا ، چکیده ای از برهان قاطع ، آنندراج ، حواشی علامه قزوینی بر آثار الباقیه ، شرح پور داوود بر یشت ها ، فرهنگ فارسی دکتر معین و یادداشتهای مرحوم دهخدا آورده ، که نقل آن بی مناسب نخواهد بود:
🔷 یلدا لغت سریانی است ، به معنای میلاد عربی، و چون شب یلدا را با میلاد مسیح تطبیق می کرده اند، از این رو بدین نام نامیده اند . باید توجه داشت که جشن میلاد مسیح که در ۲۵ دسامبر تثبیت شده ، طبق تحقیق ، در اصل جشن ظهور میترا بوده که مسیحیان در قرن ۴ میلادی این روز را روز تولد عیسی قرار داده اند.
🔶 یلدا اول زمستان و شب آخر پاییز است که درازترین شب های سال است. و در آن شب ، یا نزدیک بدان ، آفتاب به برج جدی تحویل می کند و قدما آنرا سخت و شوم و نامبارک می انگاشتند.
🔷 در بیشتر نقاط ایران در این شب مراسمی انجام می شود. شاعران زلف یار و همچنین روز هجران را از حیث سیاهی و درازی بدان تشبیه کنند.
🔻 نظر یکی از موبدان زرتشتی بنام آقای کوروش نیکنام در مورد شب چله (یلدا):
🔷 شب یلدا در فرهنگ ایرانی به نام شب چله معروف است. و مربوط به زمانی است که ایرانیان مهر ( نور خورشید، نماد پیمانداری) را ستایش می کردند و هر بامداد به نشان استقبال از روشنایی خورشید نیایش می کردند و غروب آفتاب نیز با نیایش مهر به بدرقه می نشستند که نمونه این نیایش ها به زبان اوستایی به نام مهر یشت و کوتاه شده آن به نام مهر نیایش همچنان در ادبیات اوستایی موجود است.
🔶 آنان دریافته بودند که بزرگترین شب سال، پایان ماه آذر است و از فردای آن شب، روزها کمی طولانی تر خواهد شد بنابراین آن روز را هنگام زایش مهر و روشنایی نام نهادند.
🔷 این روز در فرهنگ دین زرتشت که پس از آیین مهر پرستی در ایران شکل گرفت به نام اورمزد از ماه دی نام گرفت که جشن دیگان است و به نام آفریدگار می باشد.
🔶 ایرانیان باستان در جشن شب چله گردهمایی داشتند و با خوردن آجیل و میوه شب را سپری می کردند تا شاهد زایش مهر باشند به ویژه میوه هایی به رنگ سرخ مثل هندانه، انار و سیب سرخ، زیرا آسمان به هنگام سپیده دم و غروب خورشید به رنگ سرخ در خواهد آمد.
🔷 جشن شب چله ایرانی همراه با آیین مهر پرستی به اروپا رسید. آنگاه به میترائیسم تبدیل شد و رنگ و بویی تازه گرفت که زایش عیسی را نیز باخود هماهنگ ساخت و نام آن به یلدا تبدیل شد که یک واژه سُریانی است، تولد و میلاد نیز از آن گرفته شد.
🔻 پس ، انگیزه های پایدار ماندن این جشن را می توان ، از جمله بدین گونه برشمرد:
1️⃣ شب زایش خورشید ( مهر) است. از باور های دینی کهن و آیین مهر پرستی.
2️⃣ بلندترین شب سال یعنی طولانی ترین تاریکی است، نشانه اهریمنی شبی شوم و ناخوشایند که از فردا (اول دی ماه) به کوتاهی می گراید.
3️⃣ پایان برداشت محصول صیفی و آغاز فصل استراحت در جامعه کشاورزی است. همه قشر ها و گروه هایی که از فراورده های کشاورزی و تلاش کشاورزان بهره مندند ، در جشن نخستین روز دی ماه و برداشت محصول ، در شگون و شادی کشاورزان شرکت می کنند.
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....🔻🔻