بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه سلسه مباحث احیای سنت های طبی اسلامی
آدمی مرکب از جسم و روح است روح آدمی نسبتش به جسم مانند نسبت سر به تن است
سر بی تن مرده است ویا سر و فرمانده تن اگر مریض باشد کنترل تن دشوار است و اعمال ناشایست از او سر می زند می گویند او مجنون و دیوانه است .
جسم بی روح مرده و یا روح صغیر و مریض از او اعمال ناشایست بدتری سر می زند به حدی که این اعمال در عالم حیوانات هم سر نمی زند .
همانطور که جسم ما سلامت و مریضی دارد و خوراک طیب مایه سلامتی اوست و غیر طیب و آلودگیها مایه مریضی او . روح انسان هم سلامتی و امراضی دارد و خوراک طیب سلامتش می دارد و خوراک غیر طیب و آلوده مریضش می نماید.
در قرآن کریم عسل خوراک طیب(غذای دارویی) شفاء برای مردم بیان شده(غذای جسم).
همچنان غذای روح اینگونه بیان شده:
و لوجعلنه قرانا اعجمیا لقالوا لولا فصلت ءایته ءاعجمی و عربی قل هو للذین ءامنوا هدی شفاء والذین لا یومنون فی ءاذانهم وقر و هو علیهم عمی اولیک ینادون من مکان بعید.( آبه۴۴ فصلت).
و اگر ما این قرآن را به زبان عجم می فرستادیم کافران می گفتند چرا آیات این کتاب مفصل و روشن نیامد. ای عجب آیا عجمی بر رسول و امت نازل می شود.به آنها بگو
#این_قرآن_برای_اهل_ایمان_هدایت_وشفاست_ و اما آنکه ایمان نمی آورند گوشهایشان (از شنیدن کلام حق)گرانست بر آنهاموجب کوری جهل وضلالت است و آن مردم (نادان)از مکانی بسیار دور(از سعادت و ایمان)به این کتاب حق دعوت می شوند.
در این آیه به هدایت قرآن(غذای طیب روح) و شفاعت و درمان روح با قرآن و بیماری روح جهل و ضلالت و گرانی گوشها از شنیدن کلام حق اشاره شده است.
جهل و نادانی و گرانی گوشها از شنیدن سخن حق یکی از امراض روح است .
علم و دانایی نور است و مایه نجات و سلامتی روح است البته علم نافع (العلم علمان علم الادیان و علم الابدان:علم نافع دو علم است علم ادیان الهی غذای روحانی و علم الابدان علم بدنها که سایر علوم زیر مجموع علم ابدان هستند عالمی از علوم در این جسم صقیر نهفته به فرمایش امیر المومنین حضرت علی(ع).)
قرآن که سرمنشا و حاوی همه علوم است غذای طیب اصلی روح ماست .
الا بذکر الله تطمین القلوب
آگاه باش ذکر خدا(تلاوت قرآن) مایه آرامش قلب و روح ماست(مایده و غذای آسمانی)و روح ما را سیراب می کند البته خواندن با تدبر که بر دل و قلبمان بنشیند.
@asrarsalamatخاکزاد