💠حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسير خود با تسليت ايام شهادت حضرت صديقه کبری سلام الله عليها اظهار داشتند: خطبه نوراني فدک، درسي، يعني درسي است! کسي نمی تواند ادّعا کند که من اين خطبه را بدون استاد ميفهمم! کسي که با فقه و اصول آشنا باشد مسئله ارث را و مسوله نحله را بداند می تواند بخشی از مسئله فدک را درک کند که حضرت در آنجا به خوبی تبيين کرد که بينه مال کيست؟ شاهد سوگند مال کيست؟ اينها را کساني که فقه و اصول خواندند ميتوانند بفهمند؛ اما آن پنج شش سطر خطبه را، نه خطابه! آن را اگر کسي ادعا بکند که من بدون استاد ميفهمم، بيايد يک امتحاني بدهد! اين است که اين خطبه نوراني بايد درسي بشود.
معظم له در خصوص عظمت علمی حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها ابراز داشتند: مرحوم کليني(رضوان الله تعالي عليه) نقل ميکند وجود مبارک حضرت امير بار دوم که برگشت تا لشکر را برای صفین آماده کند يک خطبهاي دارد. اين خطبه در نهج البلاغه هست. مرحوم کليني(رضوان الله تعالي عليه) ميگويد اگر جن و انس جمع بشوند و در بين اينها پيغمبر نباشد، هرگز نميتوانند اين جور خطبه بخوانند! ميدانيد کليني اهل غلو و اينها هم نيست. اصرار ما اين است که اين جملهاي که مرحوم کليني(رضوان الله تعالي عليه) از خطبه حضرت امير ميگويد عين اين جمله را وجود مبارک فاطمه(سلام الله عليها) در خطبه فدکيه 25 سال قبل از خطبه علي بن ابيطالب اين را فرمود. حالا ببينيد زهرا کيست!؟ چون آن وقتي که حضرت وارد مسجد شد و خطبه فدکيه را ايراد کرد، تا جنگ صفين، 25 سال فاصله شد.
ايشان خاطرنشان کردند: عظمت اين خطبه آنجا مشخص ميشود، اينکه ميبينيد بعدها خود مرحوم کليني نقل ميکند که جبرئيل(سلام الله عليه) بعد رحلت حضرت، بر وجود مبارک فاطمه(سلام الله عليها) نازل ميشد به صورت «کان» دارد که اين نزول مستمر را ميرساند، «وَ كَانَ يَأْتِيهَا»، اين «کان» نشان ميدهد که يکبار و دوبار جبرئيل(سلام الله عليه) نيامده است. بين رحلت رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) تا رحلت زهرا(سلام الله عليها)، مکرّر ميآمد، مطالبي را ميگفت وجود مبارک حضرت استماع ميکرد بعد به وجود مبارک حضرت امير ميگفت املا ميکرد و وجود مبارک حضرت امير هم يادداشت ميکرد، شده مصحف فاطمه.
معظم له تاکيد داشتند: عزای ائمه را ما فقط به اشک خلاصه نکنيم فهميدن کمتر از گريه کردن ثواب ندارد. دو جور ميشود از فاطمیه بهره برد: يکي خطبه فدکيه آن حضرت را درسي کرد و خواند و فهمید و بعد گريه کرد، يکي فقط گريه کرد؛ فرق است بين دو جور بهرهبرداري کردن از فاطميه حضرت زهرا(سلام الله عليها): يکي آن رواياتي که جبرئيل ميآيد و مطالب را ميگويد را ميخواند و گريه ميکند ولو کسي برايش مدّاحي نکند؛ يکي تا کسي برايش مدّاحي نکند گريه نميکند. خيلي فرق است. فرمود شما ميتوانيد اين جوري باشيد، اگر این درجات براي انسان ممکن است، چرا به درجه واحده اکتفا کند؟
@fetneh1