🔸
گزارش نهایی هیئت عالی بررسی ابعاد و علل وقوع سانحه بالگرد حامل رئیسجمهور شهید و همراهان، منتشر شد
🔹در این گزارش، که نتیجه تلاش شبانه روزی هیأتی متشکل از کارشناسان خبره و متخصص لشکری و کشوری است، ابعاد فنی، مهندسی، الکترونیکی و شرایط ناوبری بالگرد سانحهدیده مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفت و بررسیها، این نتایج را درپی داشت:
۱ - همه اسناد و مدارک مربوط به تعمیر و نگهداری بالگرد از زمان خریداری و بکارگیری تا قبل از زمان وقوع سانحه، شامل تعمیرات اساسی، تعویض قطعات اصلی و مهم، بررسی شد که تمام اقدامات برابر استانداردهای تعریف شده صورت گرفته است.
۲ - اسناد و مدارک مربوط به تعمیرات ۴ سال اخیر بالگرد، نیز مورد بررسی کارشناسی و بازبینی قرار گرفت و هیچ گونه مشکلی در روند اقدامات صورت گرفته مشاهده نشد.
۳ - گزارش اسناد و مکاتبات انجام مأموریت از زمان درخواست بالگرد از سوی دفتر ریاستجمهوری، واگذاری بالگرد، تعریف نحوه انجام مأموریت و اعزام بالگرد از تهران به تبریز، استقرار در فرودگاه تبریز، سوختگیری، مراقبت از بالگردها، نحوه شروع و ادامه مأموریت پرواز مقامات به محلهای تعیین شده دریافت شد، که با دستورالعملها، ابلاغیهها و آییننامهها، ضوابط، مقررات و استانداردهای لازم انطباق داشته است.
۴ - نقشههای پروازی از تبریز به پُلِ آغبند، سد «قیز قَلعهسی» و از آنجا، به سمت پالایشگاه تبریز هم، مورد بررسی کارشناسی دقیق قرارگرفت و مشخص شد که بالگرد، در مسیر پیشبینی شده حرکت کرده و از این مسیر خارج نشده است.
۵ - رایانه دستی همراه خلبان بالگرد(از نوع آی ـ پد) به دست کارشناسان متخصص و خبره احیاء شد، که نشان دهنده صحت اطلاعات مسیر پروازی بالگرد، از شروع پرواز از تبریز به مقصد سد قیزقلعهسی و از آن نقطه، به هنگام برگشت، تا زمان وقوع سانحه، منطبق با «مسیرِ از قبل تعیین شده» بوده است.
۶ - قطعات و سامانههای باقیمانده از بالگرد(یعنی موتورها، سامانههای انتقال قدرت و سوخترسان، تجهیزات الکترونیکی، الکترو اَویونیکی) ، به دست کارشناسان و متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع آزمایش شد، و هیچ عیوب موثر در سقوط بالگرد، وجود نداشته است.
۷ - گزارشهای سازمان هواشناسی(یعنی هوای حاضر، پیشبینی و اخطارهای وضعیتهای جوی ناپایدار) از روز قبل و همچنین روز حادثه، بررسی کارشناسی شد که با شرایط بوجود آمده در روز سانحه انطباق داشته است.
۸ - اطلاعات سامانه ضبط صدای داخل کابین(CVR) و ضبط اطلاعات پروازی در سامانه FDR بالگرد همراه دسته پروازی(میل171) پس از پیادهسازی، بررسی شد که در این سامانه هم هیچ پیام و اعلام وضعیت اضطراری، از سوی خلبان بالگرد، اعلام نشده است.
۹ - بنابر گزارش بررسی کمیته فنی پزشکی قانونی؛ در نتایج آزمایشات سمشناسی و آسیبشناسی روی پیکر مطهر شهدا، هیچ مورد مشکوکی، اعلام نشده است.
۱۰ - قطعات و سامانههای بالگرد ، بررسی کارشناسی شد و علائمی مبنی بر خرابکاری در قطعات و سامانهها، وجود نداشته است.
۱۱ - احتمال هدف قرار گرفتن بالگرد با سامانههای آفندی و پدافندی، جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزر، بررسی کارشناسی و تخصصی شد که هرگونه دخالت موارد یاد شده در بروز سانحه منتفی اعلام میشود.
🔹در جمعبندی این گزارش، آمده است: با عنایت به موارد ۱۱ گانه و بررسیهای دقیق کارشناسی و تخصصی و آزمایشهای متعدد و نتایج آن، نظر نهایی هیئت عالی کارشناسی ستاد کل نیروهای مسلح، این است که:
علت اصلی سقوط بالگرد، «شرایط پیچیده اقلیمی و جوّی منطقه، در فصل بهار»، در بوجود آمدن ناگهانی «توده غلیظ مِه متراکم و بالارونده»، به سمت ارتفاع، و برخورد بالگرد، با کوه تشخیص داده شد.
@fetneh1🔥