هدایت شده از یا علی علیه السلام
حجت الاسلام و المسلمین استاد : 🔹اگر هرگونه قرائتی از یک تمدن شیعی داشته باشید بازهم نمی‌توانید نجف،قم، کربلا و مشهد را حذف کنید، این شهرها در این تمدن به‌شدت تأثیرگذارند، یعنی حتی اگر یک تمدن شیعی در آسیای جنوب شرقی ساخته شود، بازهم آن کانونی که نظام معنایی را برای این تمدن باید بسازد نجف و مشهد است و نه کوالالامپور؛ نظام معنایی و نظام اخلاقی تمدن مانند هوا اهمیت دارد، هوایی که در همه‌جا هست و با همه نظام‌ها و قسمت‌ها ارتباط دارد، البته قرار نیست فضای تمدنی اخلاق فقط در حوزه علمیه باشد، برای این‌که یک تمدن سرپا بماند باید خیابان، بازار، ساحل، کارخانه‌، دانشگاه و همه نهادها و امکانش اخلاق تمدنی پیدا کند، لذا باید برای تمدن اسلامی یک کانون معنا ساز و اخلاق ساز شناسایی کنیم. 🔹چیزی مثل ۲۸ صفر راه افتاده است و مردم را در شهرهای دیگر با تمام ادعاها و تمایز‌هایی که دارند به غلغله انداخته است؛ این‌ها می‌آیند و مصادره به نفع مشهد می‌شوند، در شهرهایی که رقابت‌های مردم شناختی در آن‌ها بالا است، شما مشهد را با هرجای دیگر به رقابت درآورید واضح است مشهد پتانسیلی دارد که می‌تواند فضای رقابتی را به نفع خود مصادره کند، لذا باید سرمایه‌های زیارت را شناخت و زیارت را مفهومی گسترده بخشید؛ حال اگر برای یک شهر تمدن ساز مدل مشهد در سطح معرفت عمومی، حرم را داخل دیوار حرم تعریف کردیم، مثلاً کسی که می‌رود شاندیز خودش را اصلاً زائر امام رضا علیه السلام نمی‌بیند، به ذهنش هم خطور نمی‌کند که اینجا مهمان امام رضا علیه السلام است، لذا در شاندیز یک رفتار و در حرم رفتار دیگری دارد. 🆔 @fotooh