موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
0⃣2⃣خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد 💠 بررسی روایات نفی فلسفه 3️⃣ 🔺ما هر چه گشتیم سه روایت در این زمینه پیدا کردیم که به آن استناد میکنند. (روایت اول و دوم در دو پست گذشته آمد، اینک روایت سوم) 3️⃣ روایت سوم: أَقْوَامٌ مُتَعَمِّقُونَ 📜 محَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ قَالَ
🏷 قالَ: سُئِلَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع عَنِ التَّوْحِيدِ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَلِمَ أَنَّهُ يَكُونُ فِي آخِرِ الزَّمَانِ أَقْوَامٌ مُتَعَمِّقُونَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَ الْآيَاتِ مِنْ سُورَةِ الْحَدِيدِ إِلَى قَوْلِهِ وَ هُوَ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ فَمَنْ رَامَ وَرَاءَ ذَلِكَ فَقَدْ هَلَك
📚 الکافي , جلد۱ , صفحه۹۱ 🔘دو نکته در مورد این روایت گفته شده است: 1️⃣ تعمّق: به معنی افراط در عمق است. 💠 نقد این سخن: اگر بخواهیم این را اینطور معنی کنیم باید چیزهایی مانند تدبّر و تعقّل را زیاده روی در تدبر و تعقل دانست. در حالی که باید گفت چرا معنای تدریج که این باب دارد را در نظر نمیگیرند، که در آن صورت تعمق یعنی کم کم عمیق شدن. 2️⃣ تعمّق در دیگر روایات به معنای منفی است: 💠 نقد این سخن: این استدلال ناقصی است. خیلی از تعمقها در جاهایی برای افرادی خاص که توانش را ندارد مضر است و یا اینکه در فضای تربیتی است و تعمق برای او ضرر دارد. 🔺باید تفاوت مخاطبین در روایات را در نظر گرفت و سطح افراد، استعدادهایشان و شرایطی که وجود دارد را در نظر گرفت. حال اگر در چند جا این لغت در معنای منفی به کار رفت به این معنا نیست که در همه جا این لغت معنای منفی دارد. 🔺می شود بگوییم که در اخرالزمان افرادی میآیند و خدا فرمود که این آیات را آوردهام که کسی تعمق نکند؟ آیا نمیتوانستند که از همان اول بگویند که تعمق نکنید دیگر نزول آیات برای چیست؟ 🔺دلالت روایت و ماقبل آن نشانه مدح است و نه ذم 🔺علامه شهرانی می فرمایند دو گونه تعمق در روایات داریم: یکی مذموم و دیگری ممدوح که این روایت را ذیل مدح آورده اند. 🔺 برای مثل امام صادق علیه السلام در مورد لقمان می فرمایند:
🔹 كانَ رَجُلًا قَوِيّاً فِي أَمْرِ اللَّهِ مُتَوَرِّعاً فِي اللَّهِ- سَاكِتاً سَكِيناً عَمِيقَ النَّظَرِ طَوِيلَ الْفِكْرِ حَدِيدَ النَّظَرِ مُسْتَعْبِراً بِالْعِبَرِ لَمْ يَنَمْ نَهَاراً قَطُّ
📚 وسائل الشیعة , جلد۱ , صفحه۳۰۵ 🔺باید روایات را باتوجه به فضای آن ها معنی کنیم و بفهمیم که مخاطبین فرق می کنند. ✅ پس این روایت نیز مدح فلسفه است و نه ذم آن. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#بدایة_الحکمة
#فلسفه_ی_فلسفه
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
#بررسی_روایات_نفی_فلسفه
—---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac