قسمت_۱۶ 🔹 🔹 🔻جواب:🔻 💠💠 🔸👇 🔸 💠💠 🔘ابتدا باید دقت شود در همه زبان‌های دنیا کلماتی وجود دارد که معانی دو یا چند وجهی دارد. 🔹ادبیات عرب نیز همین قاعده را داراست. 👌مخصوصاً ☑️ درادبيات کلامی قرآن‌ و حدیث به۵دلیل: 1⃣اوج فصاحت 2⃣اوج بلاغت 3⃣اقتضائات زمان صدور 4⃣اقتضائات مکان صدور 5⃣شرایط تاریخی ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ ♻️مُحتَشَم به چند معناست : بزرگی ؛ خودبزرگ‌پنداری ؛ ترعیب ؛ مرعوب ؛ جوّزده ؛ اُبُّهت ؛ جلالت ظاهری و باطنی ؛ شُکوه ؛ صاحب‌ قدرت و غرور و ... ❇️در مناظره تاریخی حضرت امام رضا علیه السلام با دانشمندان و سران مکاتب و ... که با دسیسه مأمون شکل گرفت اما با سیاست و کیاست بی‌نظیر امام بر ضرر دستگاه ظالم بنی‌العباس تمام شد [والبته مقدمه‌ای بر شهادت حضرت] 🔅حضرت پس از گفتگوی ابتدایی به طرف‌های مقابل فرمود: ((بپرسید از اسلام هرچه می‌خواهید👈 غیر محتشم!)) 🤔به نظر می‌رسد با نوع ادبیات گفتگویی که در ادامه مناظره شکل گرفت ؛ محتشم همزمان در دو معنای متضاد بکار گرفته شد که اوج فصاحت و شیوایی و زیبایی کلام امام معصوم را می‌رساند؛ 1⃣از یک سو👈 گرچه بزرگان و علمای مقابل مثل ما اعتقادی به ولایت و امامت حضرت نداشتند اما هیبت ذاتی الهی امام + شکوه ظاهری مقام ولایت‌عهدی باعث کرنش و رعب آنان شد لذا حضرت با کلمه غیر محتشم ؛ فضا را برای مناظره آزاد در قالب کرسی آزاداندیشی باز کردند. 2⃣و اما از سوی دیگر👈 این بزرگان به دعوت مأمون_ملعون_خلیفه بلارقیب آن عصر با انواع ترغیب و تشویق و وعده و پاداش و بزرگداشت و... جهت شکست امام رضا عليه‌السلام در مرو حاضر شدند 🟠لذا یک غرور و تکبر و هیبت پوشالی در وجود و قلوب خویش داشتند [که از نوع کلمات ابتدایی آنان هویدا بود!] 👈پس احتمال انحراف مسیر بحث از پرسش از دین و خدا و پیامبر و... به سمت توهین یا تحقیر بود!!👉 🔘با این تعاریف می‌توان استنباط کرد که حضرت با بکارگیری لفظ غیرمحتشم معنای نقیض دوم را نیز اراده فرمودند تا در حین بحث و پرس‌وجوی از اسلام ، افراد مقابل دست به توهین و تحقیر نزنند... 🟣حال با این دو وجه معنایی اگر دوباره به سراغ خواندن داستان مناظره برویم خواهیم دید در مقام عمل هردومعنای محتشم در کل جلسه مناظره پیاده شد که نهایت به اعتراف شکست مدعوین و بزرگان اهل کتاب و علمای مذاهب و مکاتب منجر شد. ┄‌┅═✧❀💠❀✧═┅┄ لینک گروه👈 شورای ادمین گام دوم ِلینک کانال👈 سکوی گام دوم انقلاب