♨️♨️معجزه حقیقی انقلاب اسلامی 🔰 سید محمد هاشمی 🔴 "مواردی که درپرانتز آمده متن بیانیه است" 👈 (آن روزکه جهان میان شرق وغرب مادّی تقسیم شده بود وکسی گمان یک نهضت بزرگ دینی رانمیبُرد، انقلاب اسلامی ایران، باقدرت وشکوه پابه میدان نهاد؛چهارچوب‌ها راشکست؛ کهنگی کلیشه‌ها رابه رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد وآغاز عصر جدیدی را اعلام نمود.) 💠 بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، هم نگاهی به گذشته ارزشمند ودشوار این نهضت دارد وهم طراحی آینده این حرکت رادرنظرگرفته است. بندهای آغازین این بیانیه تحلیلی بسیار مهم پیرامون حقیقت تاریخی انقلاب اسلامی ارائه می کند. در این نوشته به نکاتی پیرامون این بندها خصوصا بند دوم این بیانیه تحت عنوان می پردازیم و تلاش می کنیم ابعاد آن را بیشتر پیش چشم فرزندان انقلاب اسلامی روشن کنیم. 💠 حرکت توحیدی پیامبران در عالم در هر عصری ظهور و بروز ویژه ای داشته است و به فراخور زمینه و زمانه آن عصر تجلی متفاوتی از حقیقت توحید برافراشته است. 💠 انقلاب اسلامی نیز که به تصدیق مرحوم امام عطیه ای الهی و مویَّد من عندالله بود، صورت جدیدی از حرکت جریان حق در طول تاریخ را نمایان کرده است. بند دوم بیانیه گام دوم ناظر به همین معنی است: ( آن روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمیبُرد) 💠 ارزش انقلاب اسلامی تنها به توجه ظاهری به میراث نورانی نبوی و علوی نیست، بلکه ارزشمندی حقیقی این انقلاب در این است که این توجه و بازگشت به ارکان توحیدی عالم در زمانه ای رخ داد که دیگر کسی برای سامان دادن دنیا، سراغی از آسمان نمی گرفت و دین به عنوان بخشی از یک فرهنگ تاریخی و سنتی اساطیری تنها کارکردی شخصی یافته بود. 💠 انقلاب اسلامی در آستانه آغاز قرن پانزدهم هجری و در اواخر قرن بیستم میلادی رخ داد. در آن ایام تنها رقابت گفتمانی جامعه ساز و تمدنی بین دو جریان لیبرالیسم و سوسیالیسم در غرب و شرق عالم معنا می یافت. دو جریانی که با تمام اختلاف ها عمیقا اومانیست بودند و پای کلام الهی را به طور کامل از زندگی بشر بیرون کشیده بودند. نزاع دائمی این دو نگاه که تا فروپاشی قطب شرقی ادامه داشت، نزاع وسیع و بزرگی بود، از اصالت فرد و جامعه گرفته تا عدالت و آزادی، از اقتصاد گرفته تا دموکراسی، از نقش کار و سرمایه گرفته تا اثر فرهنگ و اخلاق، اما آنچه همواره از محل نزاع خارج بود، دین و حقیقتی فراتر از این عالم بود. 💠 جالب این که بسیاری از آزادی خواهان و عدالت طلبان، در آسیا و آمریکای جنوبی و حتی کشورهای مسلمان، برای تقابل با هژمونی استکباری آمریکا، تنها راه را مکتب مارکسیسم و برپایی جامعه ای سوسیالیستی (با وجود تفاوت قرائت ها) می دانستند. کار به جایی رسیده بود که بزرگترین جنبش های فلسطینی ضد اسراییل نیز تنها ایدئولوژی مبارزه و انقلاب را در اندیشه های مارکس و بعدها لنین می جستند. در ایران نیز بسیاری از جوانان راه مبارزه با استبداد پهلوی را در سنتز تاریخی مارکسیستی و سودای یک انقلاب و رسیدن به جامعه ای بی طبقه که در آن همه تعلقات مالکیتی از انسان قطع شده باشد تصویر می کردند. این جوانان مبارز گرچه عمیقا مسلمان بودند، ولی اسلام برای آنها نه یک موتور محرک مقابله با ظلم و فساد بلکه تنها دارویی التیام بخش در تنهایی و سنتی فرهنگی بود. دین با همه ستبری و قدرتی که پیش از این داشت حقیقتا هیچ نقشِ اجتماعی موثری حتی در زندگی مومن ترین انسان ها نداشت. و عالم به معنای واقعی کلمه در یک دو قطبی که در نفی دین اجماع داشتند خلاصه می شد. 💠 رهبر انقلاب از دوران جوانی در گفتگوی خود با جوانان تلاش داشت نمایی حقیقی از اسلام نشان دهد که به معنای واقعی کلمه انقلاب و آینده روشن تر را برای بشریت تضمین می کند. جلسات تفسیر ایشان که در کتاب تنظیم شده است را می توان از این منظر بررسی کرد. 👈 (انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوب‌ها را شکست؛ کهنگی کلیشه‌ها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود.) 💠 با این مقدمه می توان فهمید که انقلاب اسلامی چگونه بزرگترین اجماع مرکب ضد توحیدی در عالم را در هم شکست و در عصری که دین در حد اسطوره های افسانه ای ملل باستان تقلیل یافته بود، کلام الهی را به زنده ترین عامل موثر در زندگی بشر بدل ساخت و راه گفتگوی نظری پیرامون نجات بخشی دین در عصر جدید را گشود و (دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد). در اینجاست که می توان به دنیای جدیدی که انقلاب اسلامی آغازگر آن است نظاره کرد و با ظهور انقلاب اسلامی (آغاز را اعلام نمود). @almorsalat @gamedovomenghelab