نکته آیه شریفه؛ 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 درباره ى ملكوت، بزرگان سخنانى گفته اند كه برخى را در اينجا نقل مى كنيم: كلمه ى «ملكوت» از «ملك» است و «واو» و «تاء» براى تأكيد و مبالغه به آن افزوده شده است. ملكوت آسمان ها يعنى مالكيّت مطلق و حقيقى خداوند نسبت به آنها و مشاهده ملكوت يعنى مشاهده اشيا از جهت انتساب آنها با خداوند. ديد ملكوتى يعنى درك توحيد در هستى و باطل بودن شرك. (395) عوالم هستى به چهار بخش تقسيم شده است: لاهوت (عالم الوهيّت كه جز خدا كسى از آن آگاه نيست)، جبروت (عالم مجرّدات)، ملكوت (عالم اجسام) و ناسوت (عالم كون و فساد و تغيير و تحوّلات). (396) عالم ملكوت، عالم اسرار و نظم و شگفتى ها و جهان غيب است. (397) ملكوت آسمان ها، عجايب آنها است. (398) ابراهيم با ديدن ملكوت آسمان ها و زمين، بيشتر با سنّت، خلقت، حكمت و ربوبيّت الهى آشنا شد. به فرموده ى امام باقر عليه السلام خداوند به چشم ابراهيم عليه السلام، قدرت و نورى بخشيد كه عمق آسمان ها و عرش و زمين را مشاهده مى كرد. (399) استدلال محكم و برخورد علمى با ديگران، نيازمند ايمان قلبى است. حضرت ابراهيم هم پس از يقين، «ليكون من الموقنين» وارد استدلال مى شود كه در آيات پس از اين مى آيد. (400) حرف واو در جمله ى «وليكون من الموقنين» رمز آن است كه ديد ملكوتى چند هدف داشته كه يكى از آن اهداف، به يقين رسيدن حضرت ابراهيم بوده است. ----- 395) تفسير الميزان. 396) تفسير اطيب البيان. 397) قاموس، معجم الوسيط. 398) تفسير روح المعانى. 399) تفسير نورالثقلين. 400) تفسير الميزان. ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘ @gamedovoom