ادامه نکته های آیه شریفه ؛
🌱🌱🌱🌱
. ما گمان مى كرديم خداوند كه به حضرت ابراهيم عليه السلام فرمان ذبح فرزندش را داده است، مى خواسته اسماعيل عليه السلام كشته و خونش بر زمين ريخته شود، امّا بعداً ظاهر شد كه اراده ى الهى از اين امر، آزمايش پدر بوده است نه كشته شدن پسر.
. ما از وعده خداوند با حضرت موسى عليه السلام تصوّر مى كرديم كه دوره ى مناجات سى شب است، «و واعدنا موسى ثلاثين ليلة»(192) امّا بعداً ظاهر شد كه از اول برنامه چهل شب بوده است، ولى خداوند به جهت آزمايش، آن را در دو مرحله اعلام فرموده است، ابتدا سى شب و سپس ده شب.
. ما فكر مى كرديم كه قبله ى مسلمانان براى هميشه بيت المقدس است، ولى آيات تغيير قبله براى ما ظاهر كرد كه قبله ى دائمى، كعبه بوده است.
. وقتى نشانه هاى قهر خدا پديد آمد، حتّى حضرت يونس عليه السلام هم مطمئن شد كه عذاب الهى نازل و قوم كافرش نابود خواهند شد، لذا از ميان مردم بيرون رفت، امّا مردم ايمان آوردند و قهر الهى برطرف گرديد. «الاّ قوم يونس لمّا آمنوا كشفنا عنهم»(193)
به هر صورت معناى بداء جهل خداوند و عوض شدن علم او نيست، زيرا خداوند از ابتدا مى دانست كه خون اسماعيل ريخته نخواهد شد، مدّت مناجات موسى چهل شب است، قبله دائمى مسلمانان، كعبه خواهد بود و قوم يونس اهل نجات هستند، ولى ظاهر دستورات و حوادث به نحوى بود كه انسان تصوّر ديگرى داشت. پس تغييرى در علم خداوند پيدا نشده و اين ما هستيم كه داراى ديد تازه اى شده ايم.
بداء به اين معنا داراى اثرات تربيتى بسيارى است، از جمله اينكه انسان تا آخرين لحظه ى عمر، به تغيير شرايط اميدوار مى ماند، روحيّه ى توكّل در او زنده مى گردد، اسير ظواهر نمى شود، ايمان انسان به غيب و قدرت خداوند متعال بيشتر مى شود. با توبه، صدقه، مناجات و دعا تلاش مى كند تا مسير حوادث و قهر الهى را تغيير دهد.
امام صادق عليه السلام فرمودند: خداوند از همه انبيا همراه با توحيد، ايمان به بداء را نيز پيمان گرفته است.
در حديث ديگر مى خوانيم: هر كس گمان كند براى خداوند مسئله جديدى روشن شده كه قبلاً آن را نمى دانسته، از او تبرّى بجوييد.(194)
-----
180) ق، 29.
181) بقره، 162.
182) بقره، 162.
183) مطفّفين، 20 - 21.
184) غافر، 60.
185) طلاق، 1.
186) الرحمن، 29.
187) صفّ، 5.
188) اعراف، 69.
189) رعد، 11.
190) فرقان، 70.
191) اسراء، 8.
192) اعراف، 142.
193) يونس، 98.
194) تفسير نمونه.
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
@gamedovoom