🖇
#گراپلاس |
روایت دفاع فاتحانه!
🔸حالا که عملیات "وعده صادق" پیروزمندانه اجرا شده، باید برای مردم روایت کنیم. [۱] روایت چه؟ روایتکردن از اینکه درست است ما پیروز شدیم ولی مردم عزیز! یادتان باشد که ما تجاوزگر و جنگطلب نیستیم و جنگ را طرف مقابل شروع کرده.
🔹مومنین معمولا وقتی در جنگ پیروز میشوند اولویتشان این است که مارش پیروزی بنوازند و بر طبل شادانه بکوبند اما خدا و اهلبیت علیهم السلام تازه شروع به روایت میکنند.
🔸غزوه ذیأمر با پیروزی تمام شده اما خدا در آیه ۱۱ سوره مائده میفرماید "مردم! پیامبر جنگ را راه نیانداخته بود... اول آنها شروع کردند" (
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْكُرُوا ... إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَنْ يَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ) و بعد خدا کمک کرد و شما پیروز شدید
(
فَكَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنْكُمْ).
🔹جنگ احزاب با آنهمه سختیاش با پیروزی تمام شده اما خدا در آیه ۹ سوره احزاب، وقتی شروع میکند به روایتکردن میگوید: " مردم! یادتان میآید اول آنها حمله کردند" (
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْكُرُوا ... إِذْ جاءَتْكُمْ جُنُودٌ) بعد خدا شما را یاری کرد و
... (
فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً).
🔸جنگ جمل با فتح و ظفر به اتمام رسیده اما مولای متقیان به شیعیانش نامه نوشته و مفصل از جنایات جملیها گفته! اینکه اینها چه افراد پاکی را به قتل رساندند که من مجبور شدم وارد جنگ شوم: "حکیم بن جبله را به همراه ۷۰ تن از بهترین مؤمنین در بصره کشتند. استاندار من، عثمان بن حُنَیف را با فریب دستگیر کرده،
تمام موهای سر و صورتش را کَندند و تکهتکهاش کردند." [۲] و از این دست تبیینها...
🔹در گعدههایی که در مسجد با مردم داشته همین روایت را ادامه داده: "من اول و آخر باید با جملیها میجنگیدم ولی اگر دیرتر از این اقدام میکردم دست به جنایتهایی میزدند که دیگر نمیشد جبرانش کرد" [۳] یا اصرار بر این مطلب که "
من جنگ را شروع نکردم؛ تازه خیلی هم حوصله به خرج دادم که دست بردارند ولی دیدم آدم نمیشوند" [۴].
🔸چرا خدا و اهلبیت علیهم السلام اینقدر اصرار دارند برای عموم مردم توضیح بدهند که حکومت مؤمنان جنگطلب نیست؟ واضح است! چون مردم اگر چنین حس منفی و مضرّی به حکومت پیدا کنند دیگر با حکومت همراهی نمیکنند!
🔹و اما روضه مولا:
وقتی علی علیه السلام در این
روایت دفاع فاتحانه دستتنها ماند پس از مدت کوتاهی همین تصویر جنگطلبانه از حکومت مبارکش در ذهن مردم جا گرفت. و کار به جایی رسید که به مردم میگفت: "اسم جنگ که میآید از کنار علی بن ابیطالب فرار میکنید" و مردم در جوابش میگفتند
چرا تو مثل عثمان، ضربات دشمن را نادیده نمیگیری که اینقدر کشور وارد جنگ نشود؟ [۵]
🔸صبورانه پاسخ میداد: "به خدا قسم آن کسی که به دشمن اجازه بدهد گوشت تنش را ببرد و استخوانش را بشکند حاکم بیدین و ضعیفی است. من هیچوقت به خودم اجازهی پذیرفتن چنین ذلتی را نمیدهم" [۶]
🔹نگذاریم تصویر حکومت مؤمنین در ذهن مردم خراب شود.
نگذاریم فرصتِ
روایت دفاع فاتحانه از دست برود. از همین الان دست بهکار شویم...
[۱] قبلا در دو موقعیت دیگر، دو الگوی روایت از نگاه قرآن گفته شده.
روایت پیشرفت ما و
روایت جراحتهای دشمن.
[۲]
فَمَثَّلُوا بِهِ كُلَّ اَلْمُثْلَةِ، وَ نَتَفُوا كُلَّ شَعْرَةٍ فِي رَأْسِهِ وَ وَجْهِهِ
کشف المحجة (سید بن طاووس)، ص۱۸۳
[۳]
فَأَصِيرُ إِلَى مَا كَرِهْتُ أَوَّلًا وَ آخِراً وَ قَدْ أَهْمَلْتُ الْمَرْأَةَ وَ جُنْدَهَا يَفْعَلُونَ مَا وَصَفْتُ بَيْنَ الْفَرِيقَيْنِ مِنَ النَّاسِ
[۴]
لَمْ أَهْجِمْ عَلَى الْأَمْرِ إِلَّا بَعْدَ مَا قَدَّمْتُ وَ أَخَّرْتُ وَ تَأَنَّيْتُ وَ رَاجَعْتُ وَ أَرْسَلْتُ وَ سَافَرْتُ ...
الخصال (شیخ صدوق)، ج۲، ص۳۷۸
[۵] يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَهَلَّا فَعَلْتَ كَمَا فَعَلَ ابْنُ عَفَّانَ؟!
[۶] وَيْلَكَ إِنَّ فِعْلَ ابْنِ عَفَّانَ لَمَخْزَاةٌ عَلَى
مَنْ لَا دِينَ لَهُ ... وَ اللَّهِ إِنَّ امْرَأً يُمَكِّنُ عَدُوَّهُ مِنْ نَفْسِهِ يَخْذَعُ لَحْمَهُ وَ يَهْشِمُ عَظْمَهُ ...
لَضَعِيفٌ
امالی (شیخ مفید)، ص۱۴۸
🌐
#شبکه_گرا
🆔
@geraa_ir