🔴
چرا رسانههای اجتماعی - ارتباطی سلاحهای جدید در جنگهای شناختی-ترکیبی امروز هستند؟ / قسمت دوم 2⃣
✍
سید علیرضا آل داود
💠
رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار نوروزی با شاعران با اشاره به اینکه رسانهها بیش از موشک و پهپاد بر عقب راندن دشمن اثر میگذارند، فرمودند:
شعر رسانه است. امروز در دنیا چالشها و درگیریها، چالشهای رسانهای است.
رسانهها بیش از موشک و پهپاد و هواپیما در عقب راندن دشمن تاثیر میگذارند و دلها و ذهنها را تحت تاثیر قرار میدهند.هر کس رسانه قویتر داشته باشد در اهدافی که دارد موفقتر خواهد بود.
💡 در دنیای امروز، رسانهها نقشی کلیدی در جابجایی قدرت و نفوذ ایفا میکنند. قدرت نرم، که به توانایی یک کشور در جذب و جلب نظر دیگران بدون توسل به زور یا تهدید اشاره دارد، به طور فزایندهای به عنوان ابزاری مهم در سیاست شناخته میشود. رسانهها میتوانند با شکلدهی به افکار عمومی، روایتها و تصاویر، به طور قابل توجهی بر قدرت نرم یک کشور تأثیر بگذارند.
✅
راههای مختلفی که رسانهها میتوانند قدرت نرم را تقویت کنند:
🔻
انتشار اطلاعات و ایدههای امید بخش، درست و عمیق: رسانهها میتوانند به عنوان ابزاری برای ترویج یا استحاله فرهنگ، ارزشها و دستاوردهای یک کشور به مخاطبان عمل کنند.
🔻
ایجاد گفتگو و تبادل نظر: رسانهها میتوانند بستری برای گفتگو و تبادل نظر بین مردم از فرهنگهای مختلف فراهم کرده و به افزایش درک و همدلی کمک کنند و بالعکس در جهت ایجاد شکاف و نفرت پراکنی قومی، مذهبی و ... عمل کنند.
🔻
ایجاد جذابیت: رسانهها میتوانند تصویری جذاب و مثبت از یک کشور ایجاد کنند و به جذب گردشگران، سرمایهگذاران و مهاجران کمک کنند یا بالعکس با ایجاد تصویر منفی و تحقیر کننده مردم دنیا را به آن کشور بدبین کرده یا باعث ایجاد سوگیری فروپاشی انگاری در مردم آن کشور شوند.
🔻
دیپلماسی عمومی: رسانهها میتوانند برای دیپلماسی عمومی و ارتقای روابط بین کشورها مورد استفاده قرار گیرند.
🔴
با این حال، رسانهها میتوانند ابزاری دو لبه نیز باشند:
🔻
انتشار اطلاعات نادرست و جعلی: رسانهها میتوانند برای انتشار اطلاعات نادرست و جعلی، تبلیغات و پروپاگاندا مورد استفاده قرار گیرند.
🔻
ترویج نفرت و خشونت: رسانهها میتوانند برای ترویج نفرت و خشونت بین گروههای مختلف مردم مورد استفاده قرار گیرند.
🔻
استعمار و استثمار فرهنگی: رسانهها میتوانند برای ترویج فرهنگ یک کشور عمل کرده و یا به حاشیه راندن فرهنگهای دیگر مورد استفاده قرار گیرند.
🔻
بستر جنگ شناختی و ترکیبی:
امروز رسانهها بستر جنگ ترکیبی و جنگ شناختی شدهاند و توانایی نفوذ، ایجاد شورش و حتی براندازی نرم یک حکومت را هم دارند.
👈
در نتیجه، استفاده مسئولانه و اخلاقی از رسانهها برای تقویت قدرت نرم ضروری است.
🔰
نکاتی برای استفاده از رسانهها برای تقویت قدرت نرم:
🔸
جهاد تبیین، جهاد امید و بصیرت افزایی:
رسانهها میتوانند ابزار بسیار موثری برای آقند و پدافند شناختی، جهاد تبیین، جهاد امید و بصیرت افزایی باشند.
🔸
تولید محتوای با کیفیت بالا و جذاب: محتوای رسانهای باید دقیق، عینی و متناسب با مخاطبان باشد.
🔸
ترویج تنوع و تعدد صداها: رسانهها باید طیف وسیعی از نظرات و دیدگاهها را منعکس کنند.
🔸
حمایت از آزادی بیان و استقلال رسانهها در جهت جهاد تبیین: آزادی بیان و استقلال رسانهها برای تضمین جریان آزاد اطلاعات و ایدهها ضروری است.
🔸
افزایش سواد و تربیت رسانهای و رایانه سپهر: آموزش مردم برای اینکه بتوانند اطلاعات را به طور انتقادی تجزیه و تحلیل کنند و از محتوای نادرست و گمراهکننده اجتناب کنند، ضروری است.
با استفاده از رسانهها به طور مسئولانه و اخلاقی، میتوان از آنها برای تقویت قدرت نرم استفاده کرد.
ادامه دارد
💡 هوش سفید| سید علیرضا آلداود
🇮🇷 جنگ شناختی | سواد رسانهای 👇
@aledavood 👈 عضو شوید