حکمت ۱ نهج‌البلاغه کُنْ فِي الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ، لاَ ظَهْرٌ فَيُرْکَبَ، وَلاَ ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ (موضوع:روش برخورد با فتنه ها) ✍ شرح حکمت: امام (عليه السلام) در اين حکمت پرمعنا می فرمايند: 👇 در فتنه ها همچون شتر نر ۲ ساله باش، نه پشت او قوى شده که سوارش شوند، و نه پستانى دارد که بدوشند. 🐪 🐪 🐪 *فتنه* در اصل به معناى قرار دادن طلا در کوره است، تا خالص از ناخالص جدا شود. بر همین اساس فتنه گاهی به معنای: 🔹آزمایش و امتحان 🔹بلا و عذاب 🔸و آشوبهاى اجتماعى ست. 👈 و در اين حکمت منظور همان ✅ " آشوب های اجتماعى "ست. وقتی درگیری و آشوبی پیش می‌آید، طرفين درگیری ۴ صورت می‌توانند داشته باشند: ۱- *هر دو طرف مؤمن و به حق هستند* در این مورد، وظیفه ی ما:👇 ایجاد صلح است. ۲- *هر دو طرف گمراه و باطل هستند* در این مورد، وظیفه ی ما:👇 سکوت است و فاصله گیری. ۳- *یک طرف حق است و طرف دیگر باطل* در این مورد وظیفه ی ما:👇 طرفداری از حق، و مبارزه با باطل است. ۴- *حق و باطل آمیخته باهم است* در این مورد وظیفه ی ما:👇 سکوت کردن و تحقیق کردن است، تا حق مشخص شود، و در آخر طرفداری از حق و مبارزه با باطل است. ⚖️ ملاک تشخیص حق: *علی مع الحق ، الحق مع علی* یاحق... 🍃🌸🍃🌸🌸🍃🌸🍃 حکمت ۱۸ نهج‌البلاغه خَذَلُوا الْحَقَّ، وَلَمْ یَنْصُرُوا الْبَاطِلَ. امام عليه السلام میفرمایند: *حق را خار کرده و باطل را یاری نکردند.* ✍ شرح حکمت: اشاره به اینکه گرچه گروهی به یارى باطل نشتافتند، ولى چون به یارى حق برنخاستند، درخور هر گونه سرزنش هستند... مثال: *بعد از واقعه غدیر* مردم نسبت به ولایت ۳ دسته شدند... 🤝 ۱- مدافعان ولايت (مانند: ابوذر، سلمان، عمار و...) 👊 ۲- معاندان ولايت (مانند: طلحه و زبیر، خلفای راشدین، منافقان و...) 🙌 ۳- اکثریت که‌ بی تفاوت بودند ...* (چه در غدیر، چه در کربلا، چه در جنگ ایران و عراق، و چه زمان حال حاضر که برایشان حجاب یا بی حجابی مهم نیست، و کناره گیری می کنند، مهم نیست رهبری در رأس کشور است، یا پهلوی، فقط حقوق و رفاه و ارزانی و... می‌خواهند...)