🌸 بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
🍃🕊 بر بال حکمت ۱۰۴ نهجالبلاغه 🍃🕊
🔸۱- وصف الزّاهدین:
وَعَنْ نَوْف الْبَكَالِيِّ، قَالَ: رَأَيْتُ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ (عليه السلام) ذَاتَ لَيْلَة، وَقَدْ خَرَجَ مِنْ فِرَاشِهِ، فَنَظَرَ فِي النُّجُومِ فَقَالَ لِي:
يَا نَوْفُ، أَرَاقِدٌ أَنْتَ أَمْ رَامِقٌ؟ فَقُلْتُ: بَلْ رَامِقٌ؛ فقال:
یا نوف، طُوبَى لِلزَّاهِدِينَ فِي الدُّنْيَا، الرَّاغِبِينَ فِي الاْخِرَةِ، أُولَئِكَ قَوْمٌ اتَّخَذُوا الاَْرْضَ بِسَاطاً، وَتُرَابَهَا فِرَاشاً، وَمَاءَهَا طِيباً، وَالْقُرْآنَ شِعَاراً، وَالدُّعَاءَ دِثَاراً، ثُمَّ قَرَضُوا الدُّنْيَا قَرْضاً عَلى مِنْهَاجِ الْمَسِيحِ.
🔸۲- مکاسب السحار:
يَا نَوْفُ، إِنَّ دَاوُدَ (عليه السلام) قَامَ فِي مِثْلِ هَذِهِ السَّاعَةِ مِنَ اللَّيْلِ فَقَالَ:
إِنَّهَا لَسَاعَةٌ لاَ يَدْعُو فِيهَا عَبْدٌ إِلاَّ اسْتُجِيبَ لَهُ، إِلاَّ أَنْ يَكُونَ عَشَّاراً أَوْ عَرِيفاً أَوْ شُرْطِيّاً، أَوْ صَاحِبَ عَرْطَبَة. (وَهِيَ الطُّنْبُورُ) أَوْ صَاحِبَ كَوْبَة ِِِِ(وَهِيَ الطَّبْلُ. وَقَدْ قِيلَ أَيْضاً: إِنَّ الْعَرْطَبَةَ الطَّبْلُ وَالْكَوْبَةَ الطُّنْبُورُ.)
🔸۱- وصف زاهدان:
(از نوف بکاّلی نقل شد: در یکی از شبها، امام علی (ع) را ديدم که برای عبادت از بستر برخاستند، نگاهی به ستارگان افکندند، و به من فرمودند: خوابی یا بیدار؟ گفتم: بیدارم. امام (ع) فرمودند:)
ای نوف! خوشا بحال آنان که از دنیای حرام چشم پوشیدند، و دل به آخرت بستند؛ آنان مردمی هستند که زمین را تخت، خاک را بستر، آب را عطر، و قرآن را پوشش زیرین، و دعا را لباس روئین خود قرار دادند، و با روش عیسی مسیح (ع) با دنيا برخورد کردند.
🔸۲- ارزش سحرخیزی:
ای نوف! همانا داوود پیامبر (ع) در چنين ساعتی از شب برمیخاست، و میگفت: (این ساعتی است که دعای هر بنده ای به اجابت میرسد، جز باج گیران، جاسوسان، شب گردان و نیروهای انتظامی حکومت ستمگر، یا نوازنده طنبور و طبل.) (و گفتهاند: عرطبه، طبل است و کوبه، طنبور.)
✍ شرح حکمت:
نوف از دوستان نزديك، يا خادمان اميرمؤمنان (ع) بوده كه حتى شبها در خدمتشان بوده.
تعبير (زمين را فرش، خاك را بستر و آب را عطر...)
كنايه از ساده زيستن در حد اعلى است.
تعبير (قرآن را لباس زيرين و دعا را لباس رويين...)
كنايه از اين است كه دستورات قرآن در درون دل و روحشان قرار دارد و دعا ورد زبانشان است.
🤲 بدن انسان در حالت عادى بسيار آسيب پذير است و لباس، او را از بسيارى آسيبها حفظ میكند، پس (دعا را لباس رويين قرار دادن) اشاره به اين است كه آنها در سايه دعا، خود را از خطرات مختلف دنيا و آخرت حفظ میكنند.
منظور از زندگی به روش عیسی مسیح (ع)، آن است كه:
مردم باايمان تا آنجا كه میتوانند تعلقات دنيوى را از خود دور سازند، و به زندگى هرچه ساده تر قانع شوند، چراكه زندگیهای پر خرج و تجملاتى:
🔺تمام افكار انسان را به خود جذب میكند و از آخرت غافل مى سازد.
🔺و از سويى ديگر تهيه آن از مال حلال غالباً مشكل است، لذا انسان را به حرام آلوده میسازد.
🔺و هم براى نيازمندان مايه حسرت و دل شكستگى و... میشود.
آنگاه امام (ع) در ادامه به اهميت بيدار ماندن در ساعتی از شب و راز و نياز با خداوند اشاره میكنند.
ذكر نام داوود (ع) در اينجا شايد از اين رو باشد كه او حكومت گسترده اى داشت و چنين كسى میبايست قاعدتاً از مناجات با خداوند در چنين ساعت از شب بر اثر گرفتاریها غافل بماند.
داوود نبی دعای دو گروه را استثنا كرده اند:
🔹كسانى كه كمك به ظالمان و جباران میكنند.
🔹كسانى كه مردم را به عياشى و هوس رانى دعوت مى نمايند.
نکته: مرحوم سيّد رضى «عَرْطَبه» را به «طنبور» و «كوبه» را به «طبل» تفسير كردهاند.
🌺 لطفا حکمت ها را دنبال کنید
انشالله با عمل به حکمت ها:
مرام علی (ع) پر رونق تر از نام علی (ع) باشد. 💫
#اللّهم_عجل_لولیک_الفرج