☝️ چند نکته مهم در این رابطه: ۱. من به تطبیق ملاک بر مختار کاری ندارم. این یک مسئله تاریخی است. بحث، سر اصل ملاکِ بغض شیخین است. ۲. چه کسی گفته که "بغض شیخین" به معنای نفی علنی این دو جناب است؟!!! ۳. اگر در صدر اسلام، بغض شیخین و خلافت بلافصل امیرمؤمنان در بسیاری از پیروان حضرت نبوده، به خاطر تنگنا و نکبتِ آن دوران بوده! آنهایی که در آن زمان و این زمان جاهل قاصرند، مشمول فضل الهی خواهند شد. اما این حقیقت، تغییری در ملاک و مؤلفه های شیعه ایجاد نمیکند. ۴. شیعه، یک عنوان اعتقادی و دارای تعریفِ فنیِ مشخص است و بهیچوجه به صرف مخالفت با روش عثمان، نمیتوان کسی را شیعه نامید. 👌 عناوین و اصطلاحات اعتقادی و حدودِ فنیِ آن بسیار اهمیت دارد هرچند امروزه به خاطر شُل مذهبی و غرق شدن در عبارتهای تسامحی از اهمیت آن غافل مانده ایم! ۵. شیعه بودن هیچ ارتباطی به انجام کارهای بزرگ ندارد. ❌دیروز یکی از دوستان خیال میکرد معجزه یعنی کاری که من نتوانم انجام دهم با این حساب وزنه ۵۰۰ کیلو را بلند کردن یا حل معادلات پیچیده ریاضی نیز معجزه است!❌