#مشخص_نبودن_حکمت_اصلی_غیبت
🔻حدیثی را محدّث بزرگوار، مرحوم شیخ صدوق با اسناد خود در کتاب گرانقدر «کمال الدین و تمام النعمة» از عبد اللّه بن فضل هاشمی نقل فرموده است.
میگوید:
از امام جعفر بن محمّد الصادق علیهما صلوات الله شنیدم که فرمودند:
اِنّ لِصاحِبِ هذا الامرِ غَیبَةً لا بُدَّ منها یَرتابُ فیها کُلُّ مُبطِلٍ.
"همانا برای صاحب این امر (امامت و ولایت) غیبتی است که قطعا واقع میشود، در آن اهل باطل به شکّ و تردید میافتند."
راوی میگوید: علّت آن را از حضرت پرسیدم.
فرمودند:
لِاَمرٍ لَم یُؤذَن لَنا فی کَشفِهِ لکم.
"به خاطر چیزی که اجازه پردهبرداری از آن را برای شما به ما ندادهاند."
راوی میگوید:
پرسیدم: حکمت غیبت ایشان چیست؟
فرمودند:
وَجهُ الحِکمَةِ فی غَیبَتِهِ وَجهُ الحِکمَةِ فی غَیباتِ مَن تَقَدَّمَهِ مِن حُجَجِ اللّهِ تعالی ذِکرُه اِنّ وَجهَ الحِکمَةِ فی ذلک لا یَنکَشِفُ الاّ بَعدَ ظُهُورِهِ کما لَم یَنکَشِف وَجهُ الحِکمَةِ فیما آتاهُ الخِضرُ علیه السّلام مِن خَرقِ السَفینَةِ و قَتلِ الغُلامِ و اِقامَةِ الجِدارِ لِموسی علیه السّلام اِلی وَقتِ افتِراقِهِما.
"حکمت غیبت ایشان، همان حکمت غیبتهای حجّتهای خداوند متعال پیش از ایشان است.
حکمت این امر، جز پس از ظهور ایشان روشن نمیگردد، همانگونه که حکمت کارهای حضرت خضر علیه السّلام (سوراخ کردن کشتی و کشتن پسر بچّه و تعمیر دیوار) برای حضرت موسی علیه السّلام تا وقت جدا شدن ایشان از یکدیگر روشن نشد."
در پایان حدیث با تأکید بر «سرّ» بودن علّت غیبت امام زمان سلام الله علیه فرمودند:
یَابنَ الفَضلِ اِنّ هذا الامر اَمرٌ من اَمرِ اللّهِ تعالی و سِرٌّ مِن سِرِّ اللّهِ و غَیبٌ مِن غَیبِ اللّهِ و مَتی عَلِمنا أنّه عَزَّ و جَلَّ حکیمٌ صَدَّقنا بِأَنَّ اَفعالَهُ کُلَّها حِکمَةٌ و اِن کانَ وَجهُها غیرَ مُنکَشِف.
"ای پسر فضل! همانا این امر (غیبت امام عصر سلام الله علیه) یک کار خدایی و رازی از رازهای خداوند و از مصادیق غیب الهی است و ما وقتی خداوند عزّ و جل را حکیم دانستیم،
تصدیق میکنیم که همه کارهای او از روی حکمت است، هر چند که حکمت آنها برای ما روشن نباشد."
📚كمال الدین وتمام النعمه جلد 2 صفحه 334
🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊
🕊____₪₪🌹₪₪____🕊
@ghadamitazohoor313
🌹قدمی تا ظهور🌹