ادامه مصاحبه قدیری ابیانه 2️⃣قسمت دوم:👈در مهار کرونا قوی‌تر از غربی‌ها عمل کردیم/اینستکس اتلاف وقت بود ... وی عنوان کرد: ای کاش روزی که ترامپ خروجش را از برجام اعلام کرد، ما آن را آتش می‌زدیم و می‌گفتیم دیگر برجامی وجود ندارد و تمام تعهدات خود را لغو می‌کردیم، در این صورت از منظر افکار عمومی نیز مقصرش، آمریکا جلوه می‌کرد؛ ولی آنها به مرور زمان تلاش کردند ایران را عامل نقض برجام معرفی کنند و مرتبا از ایران می‌خواهند که برجام را حفظ کند. حفظ برجام از نظر آنها یعنی ایران یک‌جانبه به تعهداتش عمل کند، بدون اینکه غرب تعهداتش را اجرایی کند. 📌*داشتن رابطه با اروپا بلامانع است، ولی باید از موضع عزت، حکمت و مصلحت باشد قدیری‌ابیانه با تأکید بر اینکه این موضع التماس‌گونه و خود را حقیر و ضعیف نمایش دادن،‌ باید خاتمه یابد،‌ تصریح کرد: ما نیاز به گدایی از غرب نداریم و باید با عزت برخورد کنیم. متاسفانه در دولت یک نوع حس حقارت نسبت به غربی‌ها وجود دارد و ملت خودمان را باور ندارند. وی افزود: اگر این نگاه‌ها اصلاح شود سیاست خارجی نیز می‌تواند مسیر درست را پیدا کند. اما اگر این نگاه اصلاح نشود که ظاهرا مسئولان فعلی چه در دولت و چه وزارت خارجه از این جهت اصلاح‌ناپذیرند، همین مسیر اشتباه را طی خواهند کرد. سفیر پیشین ایران در مکزیک تصریح کرد: باید از موضع اقتدار برخورد شود، البته داشتن رابطه با اروپا بلامانع است، ولی باید از موضع عزت، حکمت و مصلحت باشد. وی در ادامه این گفتگو با بیان اینکه یکی از روش‌های غلطی که به خصوص آقای ظریف براساس آن سیاست خارجی را هدایت می‌کند این است که به معاهدات بین‌المللی تن دهد،‌ اظهار داشت: با این منطق که با تصویب خواسته آنها، بهانه را از آنها برای فشار بر ایران بگیریم. این منطق که برای گرفتن بهانه، موضوعاتی مثل FAFT یا پالرمو و خیلی موارد دیگر را بپذیریم، منطقی غلط و اشتباه است. زیرا در این صورت آنها برای تحمیل چنین مواضعی به ایران، کافی است که آن موضوع را بهانه کرده و قدری جوسازی کنند تا ما برای گرفتن بهانه از دست آنها، آنچه را می‌خواهند تصویب کنیم. قدیری‌ابیانه در ادامه این گفتگو به انتخاب سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور و همچنین کارشناسان اقتصادی سفارتخانه‌ها اشاره کرد و افزود: برای اینکه وزارت خارجه بتواند در زمینه اقتصادی عملکرد مناسبی داشته باشد، باید افراد آشنا به مسائل اقتصادی را به ماموریت بفرستیم. آن هم نه محدود به کادر خود وزارت خارجه، بلکه باید تواناترین و بهترین نیروها در سطح کشور را شناسایی و آنها را برای تصدی در حوزه اقتصادی منصوب کنیم. از آنجا که اعزام به ماموریت برای کارکنان وزارت خارجه یک مزیت محسوب می‌شود، متاسفانه در وزارت خارجه تلاش شده تا پای دستگاه‌های دیگر را در ماموریت اقتصادی خارج از کشور کوتاه کنند. وی افزود: زمانی در مکزیک به عنوان سفیر مشغول به فعالیت بودم، در مدت ماموریتم سه کارشناس اقتصادی تغییر کرد که هیچ کدام هم کارشناس اقتصادی نبودند. قدیری‌ابیانه درباره اعزام رایزنان بازرگانی هم که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد، گفت: معلوم نیست وزارت صمت در انتخاب افراد مناسب معیارهای درستی داشته باشد و دوستی‌ها، رفاقت‌ها و همسویی‌های حزبی موضوع اعزام به خارج از کشور می‌شود که البته این موضوع در سایر دستگاه‌ها نیز مشاهده می‌شود. وی در خصوص معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه نیز بیان کرد: تا نگاه به مسائل اقتصادی اصلاح نشده و در تعیین کادر اقتصادی از بهترین نیروهای کشور استفاده نشود، وزارت خارجه نمی‌تواند رسالت درستی در رابطه با مسائل اقتصادی کشور ایفا کند. وزارت خارجه دیپلمات‌پرور است، نه کادر اقتصادی پرور. کسانی که باید به عنوان کارشناس اقتصادی اعزام شوند باید در دستگاه‌های اقتصادی دارای تجربه کاری‌ باشند. یک بررسی در مورد تحصیلات و سابقه کارشناسان اقتصادی چه در مرکز و کارشناسانی که به ماموریت اعزام می‌شوند، می‌تواند روشن‌کننده وضع موجود باشد. قدیری‌ابیانه در عین حال یادآور شد: البته ممکن است این اظهارات من خوشایند برخی از پرسنل وزارت خارجه نباشد، چون اگر این امر محقق شود برای اعزام به خارج در زمینه اقتصادی باید جای خود را به کسانی بدهند که به خصوص در دستگاه‌های اقتصادی مشغول هستند. 📌*اینستکس اتلاف وقت بود 👈ادامه مصاحبه در 👇 fna.ir/ewhhpr