🔍 *اشکالات قوانین* ✅ اشکالات دیگری هم وجود دارد. مثلا دولت و وزارت کشور، مسئول برگزاری انتخابات و وزارت اطلاعات، مسئول امنیت کشور هستند. انتخابات را چه کسی برگزار می‌کند؟ وزیر کشور. خب او می‌خواهد رئیس جمهور سابق ابقا شود پس امکان اعمال نظر وجود دارد و کمااینکه اتفاق افتاده است. یا اینکه اطلاعات دستگاه‌های اطلاعاتی داشته‌های ملی است و نباید از آن استفاده و بلکه سوء استفاده جناحی بشود. اما زیرنظر رئیس جمهور است و او می‌تواند از این اطلاعات برای پیروزی مجدد و علیه رقبا استفاده کند. لذا معتقدم دستگاه اطلاعاتی ما باید از زیر نظر دولت بیرون بیاید. اگر وزارت کشور بخواهد انتخابات را برگزار کند، باید زیر نظر شورایی فراتر از قوه مجریه اجرا شود و معتقدم انتخابات می‌تواند توسط قوه قضائیه برگزار شود مشروط بر اینکه مقامات قوه قضائیه جزو کاندیداها نباشند. اینها نواقصی هست که در قوانین ما وجود دارد و از آن سوء استفاده می‌شود. دستگاه اطلاعاتی هم باید مستقل از دولت شود. 🔍 *دستگاه‌های تبلیغاتی نظام* ✅از این طرف، یک سری دستگاهای تبلیغاتی داریم. صداوسیما، سازمان تبلیغات و... زیر نظر رهبری و وزارت فرهنگ و ارشاد و معاونت مطبوعاتی و روزنامه‌ها هم زیر نظر دولت است. یک عده ازاین طرف می‌روند و یک عده از آن طرف، که این اشکال است. سیاست تبلیغاتی نظام باید واحد باشد. حالا زیرنظر رهبری باشد یا ریاست جمهوری؟ اگه قرار باشد صداوسیما هم زیرنظر دولت باشد، کسی حق انتقاد از دولت را نخواهد داشت. وگرنه رئیس آن عوض می‌کنند. پس خوب است که زیر نظر رهبری اداره می‌شود، اما اگر ما آن اصل را درست کنیم که رهبری شخصا رئیس قوه مجریه را انتخاب کنند و بتوانند عزلش کنند آن وقت اشکال ندارد وزارت اطلاعات، دستگاههای تبلیغاتی و... زیرنظر دولت باشند. دیگر این تضاد پیش نخواهد آمد. 🔍 *حاکمیت دوگانه* ✅می‌گوییم که حاکمیت دوگانه نیست، اما در عمل دوگانه است. وقتی تعیین بودجه دفتر رهبری با رئیس جمهور است، پس می‌تواند اعمال قدرت کند. به همین دلیل، در دور دوم ریاست جمهوری گاهی علنی و گاه غیرعلنی، مخالف‌خوانی‌ها آغاز می‌شود. ✅رئیس جمهور قبل از انتخابات می‌گوید من انتخاب شوم این کارها را می‌کنم. تو نمی‌توانی چنین چیزی بگویی، چون اگر آنچه می‌گویی انجام می‌دهم با سیاست‌های کلان نظام مغایر باشد، نمی‌توانی و حق انجام آن را نداری. بعد از پیروزی می‌گوید من به مردم وعده داده‌ام و باید عمل کنم. این وعده تو خلاف اختیارات تو بوده است. حال در اینجا رهبر باید یا با او برخورد کند که برای مملکت هزینه دارد، یا آن را نادیده بگیرد. ✅درخصوص برجام نظر رهبری مخالف بود و می‌گفت به جایی نمی‌رسد، اما رفتند در مذاکرات و وعده دادند که من این قضیه را حل می‌کنم. به نظر من راهی بود که رهبری می‌دانست به نتیجه نمی‌رسد، اما چون بخشی از افکار عمومی به خاطر این قضیه رأی دادند، رهبری کنار می‌نشینند. چرا در مذاکرات خطوط قرمز را رعایت نکردند؟ چون احساس کردند رهبری نمی‌تواند کاری کند که این از اشکالات است. اسم آن ولایت مطلقه فقیه است، اما اختیار آن نیست. 🔍 *ضربه به جمهوریت* ✅حالا آیا اگر انتخاب رئیس جمهور ما مستقیما منتخب مردم نباشد، جمهوریت ما ضربه می‌خورد؟ خیر. مگر آمریکا، آلمان، ایتالیا و... جمهوری نیستند؟ کجا در این کشورها مردم رئیس جمهور را انتخاب می‌کنند؟ مهم این است که انتخاب شود، چه مستقیم و چه غیرمستقیم. ✅ ازنظر من اگر ما فقط یک انتخابات و آن هم انتخابات مجلس خبرگان رهبری را داشتیم، جمهوریت ما نقص نداشت. چون مردم خبرگان رهبری را انتخاب کردند، آنها هم رهبر را انتخاب کردند. کاری که در آمریکا می‌کنند. در پاکستان و هند هم مردم رئیس جمهور را انتخاب نمی‌کنند، در آنجا انتخابات پارلمانی است و پارلمان تصمیم می‌گیرد. مجلس خبرگان رهبری هم یک پارلمان است. ✅می‌گویند در آن صورت در سطح جهانی برای ما حرف درمی‌آورند. به خاطر دیگران می‌خواهیم نظام خود را فشل کنیم؟ که از نظر من از یک جهاتی فشل هست. 🔍 *دور باطل* ✅راجع به خبرگان رهبری هم می‌گویند "دور باطل". طبق قانون اساسی، هیچ ارگان و احدی حق دخالت در امری از امور مجلس خبرگان رهبری را ندارد؛ حتی رهبر. شورای نگهبان هم حق دخالت ندارد. ✅مجلس خبرگان رهبری همه چیز خود را خودش تعیین می‌کند. حال چون باید نامزدها مجتهد و عادل باشند، بدون سوء‌سابقه و ضدانقلاب هم نباشند. در جایی باید بررسی کنند. مجلس خبرگان رهبری هم می‌توانست بگوید من خودم در مورد نامزدها نظر می‌دهم، بررسی می‌کنم و یا مثلا هرکسی که از نظر یک مرجع تقلید تأیید شده باشد را می‌پذیریم. آن وقت فتنه‌ای بزرگ به پا می‌شد. ✅مثلا آقای خلخالی گفته بود من هم مرجع تقلید هستم. می‌گفتند رساله‌ات کو؟ می‌گفت همین رساله امام رو قبول دارم.