#کاروان_غدیر 📚
📋 مطلب چهارم:
نکاتی از روایت حمّاد در خصوص حرکت کاروانها و دستهجات
۱ . از عبارت «بَلَغَنِي» برداشت میشود که حرکت دستههای عزاداری، یک سیرۀ متداول بین شیعیان بوده است و چون این حرکت در قرن دوم هجری یعنی در زمان حضور اهل بیت علیهم السلام بوده نشان میدهد که شیعیان این عمل را از اهل بیت علیهم السلام آموختهاند؛ شاید از حرکت پیامبر صلی الله و علیه و آله به سمت غدیر و یا فعل امام حسن علیه السلام و یا روش ورود امام سجاد علیه السلام و اسرای کربلا به مدینه و ... این حرکت را آموختهاند.
۲ . از عبارت «مَا يَصْنَعُونَ» میتوان برداشت نمود که اولاً: اخبار فعالیتهای شعائری و فرهنگیِ شیعیان به حضرات معصومین علیهم السلام میرسیده است و ثانیاً: ائمه اطهار علیهم السلام به تمام زوایای این حرکتهای دستهجمعی آگاهی کامل داشته و تکتک گزارههای آنرا نام برده و با نام بردن قسمتهای مختلف آنً، این حرکت را تأیید فرمودهاند.
۳. حمّاد، اهل بصره بود و میگوید «قَدْ شَهِدْتُ» یعنی جناب حمّاد یا در اطراف کوفه بوده و این مراسم را دیده است و یا در مسیر بصره به کربلا و یا جای دیگری مشاهده نموده است . عبارت «و غیرهم» نشان میدهد که این عمل مخصوص کوفه و نواحی اطراف آن نبوده است.
۴ . از عبارت «وَ نِسَاءً» مشخص میشود حضور زنان در دستهجات عزاداری و کاروانهای شادی اهل بیت علیهم السلام مورد تأیید و تشویق امام علیه السلام است و به صورت طبیعی با آمدن مردان و زنان، حضور فرزندان و کودکان نیز امری بدیهی است. و این مطلب نشان میدهد امام علیه السلام تمایل دارند که تمام افراد شیعه از زن و مرد و کوچک و بزرگ، در این حرکتهای ولایی حضور داشته باشند.
در ادامه نکات دیگری از این روایت ارائه میشود...
با ما همراه باشید... 📖
ادامه دارد...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ستاد غدیریه:
🆔
@ghadiriam12