بسم الله الرحمن الرحیم پاسخ به سخن آقای گرگیچ جناب گرگیچ عالم اهل‌سنت ، در نماز جمعه گفته است که هیچکس نباید در خلافت خلفای اول تا سوم تردید کند. وی برای این منظور، به استدلالی عجیب متوسل شده است. او می گوید: اگر خلافت خلیفه دوم نامشروع باشد، پس جنگهای او، از جمله جنگ با ایرانیان، نامشروع بوده است. اگر جنگ خلیفه دوم با ایرانیان، نامشروع بوده است، پس غنیمت‌هایی که در این جنگ به دست آمده‌اند نیز، نامشروع هستند. اگر غنیمتهای جنگ با ایران، نامشروع باشد، پس هم توزیع آنها توسط خلیفه و هم قبول این غنیمتها و پذیرش آنها از سوی سایر مسلمانان، نامشروع و حرام است. حال آنکه حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام، جناب شهربانو دختر یزدگرد پادشاه ایرانی را از خلیفه دوم قبول کرد و به عنوان همسر خود قرار داد. به عبارت دیگر، اگر خلافت خلیفه دوم، نامشروع باشد، امام حسین علیه‌السلام نباید دختر یزدگرد را، که اسیر این جنگ بود، از خلیفه دوم قبول می کرد. حال که امام حسین علیه‌السلام، شهربانو را از جناب عمر قبول کرده است، پس معلوم می‌شود خلافت خلفا مشروع بوده است. و اما پاسخ اول: او می‌گوید: اگر خلافت خلیفه دوم، نامشروع باشد، جنگ‌های او نیز نامشروع است. این سخن غلط است؛ زیرا نامشروع بودن خلافت خلیفه دوم، ملازمه ای با نامشروع بودن جنگ هایش ندارد. این ممکن است که یک خلیفه، خلافتش نامشروع باشد، ولی به دلیل اذنی که از امام معصوم گرفته است، به جنگی مشروع ورود کند. پس لزوماً جنگ های خلیفه دوم، نامشروع نیست؛ هرچند ما شیعیان خلافت او را نامشروع می‌دانیم. ادامه دارد... 🆔 @ghafari_ir