. ✨﷽✨ ☣ پاسخ به شبهه‌ای در مورد تقدّس عید فطر ❓ آیا عید فطر، اعتباری است؟! ❓ برخی به بهانه‌ی اختلافاتی که هر سال در تعیین روز عید فطر شکل می‌گیرد، چنین شبهه‌ای را در شبکه‌های مجازی پخش کرده‌اند که مقدّس دانستن حقایقی مانند عید فطر، اشتباه است؛ مفاهیم دینی مانند عید فطر، مفاهیم اعتباری هستند و تعیین آنها به دست بشر فانی و خطاپذیر است و همین، اثبات می‌کند که این مفاهیم، از تقدّس و تعالی برخوردار نیستند. 1⃣ پاسخ اول: اصلی ترین اشکال این شبهه، در عدم درک صحیح از مفهوم تقدّس است؛ حقیقت مقدّس به حقیقتی گفته می‌شود که جنبه‌ی الهیاتی داشته باشد؛ بر این اساس، خدای متعال ریشه‌ی تقدّس بوده و قُدُّوس است. همچنین، هر حقیقتی که ذاتا تقدس ندارد، به میزان نقش‌آفرینی در قرب به سوی خدای متعال، مقدس می‌شوند؛ با این معیار، نخ تسبیح نیز حقیقتی مقدس است و اگر کسی به یک نخ تسبیح، بدین جهت بی‌حرمتی کند که ارتباط با بندگی خدا دارد، به حقیقت ربوبی خدا توهین نموده است. ✨ بنابراین، خدای متعال اولا و بالذات مقدس است و تمام حقایقی که مرتبط با حیث بندگی خدای متعال باشند، بالتبع مقدس محسوب می‌شوند. ✨ در موضوع عید فطر، این عید، جشنی برای اطاعت و بندگی در پایان یک‌ماه روزه‌داری و تقرب به سوی خدای متعال است؛ پس این جشن، حقیقتی مرتبط با بندگی انسان به خدا است و لذا حقیقتی قدسی است. 2⃣ پاسخ دوم: دومین اشکال مهم این شبهه، در این نکته است که شبهه‌کننده خیال کرده است حقیقت‌های مقدس، حقیقت‌هایی معصوم، غیرقابل دسترس و غیر زمینی هستند، و این خطایی بسیار مهم است. ⚜ اساساً دین برای این منظور است که حقیقت‌های زمینی را در همان زندگی زمینی‌شان، ملکوتی و آسمانی و قدسی بکند؛ به عنوان نمونه، در روایت صحیح و معتبر آمده است که حرمت انسان مؤمن، از حرمت کعبه بالاتر است؛ این برتری، نه به دلیل عصمت انسان مؤمن، بلکه به این دلیل است که او بنده‌ی خدا و مرتبط با رب‌العالمین است و هر حقیقتی این چنین، محترم و مقدس است و تعرّض به او، در حدّ جسارت به خانه‌ی خدا و بلکه به خدای متعال تلقی می‌شود. ⚜ این به دلیل آن است که خطاپذیری عبد مومن، مانع ملکوتی بودن و متعالی شدن آن انسان نمی‌شود؛ بلکه مهم آن است که عبد است و مطیع درگاه ربوبی. ✅ بنابراین، این که عید فطر توسط رؤیت انسان خطاپذیر، ثابت می‌شود، آسیبی به تقدّس آن وارد نمی‌کند؛ زیرا این رؤیت پس از سی روز روزه‌داری و توسط بنده‌ای مومن و عادل شکل می‌گیرد و خدای متعال به «رؤیت عبد مومن» علیرغم احتمال خطایش، حرمت گذاشته و آن را مقدّس لحاظ کرده و معیار عید قرار داده است و بدین سبب، تعرض و جسارت به عیدِ چنین عبد مؤمنی، تعرض به خود خدا محسوب می‌شود. ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir